Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Jan Wester
UTFORSKARE

Oflexibla sidlayouter....

Hej! 

Jag gillar ju delvis vismaWebshop eftersom det finns så tydliga ramar att förhålla sig till. 

MEN - sidlayouterna skulle ju kunna anpassas lite så att de är kompatibla att bygga större sidor för både mobil och dator. 

Det stora problemet idag är ju egentligen att mobilen läser in kolumn för kolumn och på datorn ser man alla kolumner samtidigt som man scrollar ned. Eller rättare sagt problemet uppstår när man ska göra sidor med mycket innehåll och bilder/filmer osv. Man kan välja en sidmall med lite möjligheter för de översta elementen, men sen tar de ju elementen snabbt slut i det vertikala ledet.... och så blir det mellan 1 och 4 kolumner längst ned som man får fylla på bäst man vill. 
Det funkar ju... men som det är nu så har vi flera sidor som man måste bygga så att de funkar att läsa med mobil kolumn för kolumn och samtidigt tänka att det inte ska kännas så konstigt för en datoranvändare att läsa varje kolumn samtidigt uppifrån och ned. 
Den enda lösningen jag ser på det här problemet är att kunna bygga upp sin sidlayout vartefter i block. Antingen ett block med 1 kolumn, eller 2, 3 resp 4 kolumner. Och sen anpassat för sidomenyn förstås också.  (Sen ser jag ju utifrån era mallar att man i princip även kan ha typ 1/4+1/2+1/4,  1/4+1/&4+1/2 osv..... det vore ju bra att ha alla de möjligheterna också såklart men kanske inte nödvändigt. )  Egentligen skulle detta kunna lösa sig om vi bara tilläts stapla sidlayouter under varandra på samma sida...... 
Vad som skulle hända då är att samtidigt som man scrollar nedåt på sidan i all oändlighet så länge det finns innehåll så kommer mobilen samtidigt läsa av block för block från vänster till höger. Då kan man tex välja att lägga in flera element under varann i tex ett block med 4 kolumner - då kommer mobilen läsa in elementen kolumn för kolumn i just det blocket. 

Hur tänker ni kring det här? 
Bifogar ett par exempel på sidor där vi måste göra den här kompromissen att bygga i kolumner där mobilen kommer läsa kolumn för kolumn och vi måste bygga kolumnerna så att det inte ser för taskigt ut på datorn. 
https://slattergubben.se/produkter/liekurser/liekurs-pa-youtube

https://slattergubben.se/slattergubbens-**bleep**elskola
https://slattergubben.se/hem

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jan Wester 

Tack för att du skriver till oss. 

Jag förstår hur du menar men detta är inget fel utan så hanteringen i Visma Webshop ser ut idag. Du får gärna lämna detta som ett förbättringsförslag till våra utvecklare men i dagsläget finns inget annat sätt att hantera det på förutom som du gör idag. 

Ditt önskemål registrerar du direkt till våra utvecklare via menyraden längst upp till höger (se bild) och sedan länkas du vidare till ett formulär där du kan skicka in dina synpunkter. Du har gjort en mycket bra förklaring och lämnat bra exempel så när du registrerar ditt önskemål kan du bifoga en länk till forumtråden.

Tack för att du hörde av dig och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

//Tinna