Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Mia___27
NY MEDLEM

Öresavrundning kommer inte med vid webshopsordrar

finns med i underlaget till kunden till vänster på orderbekräftelsen, men ej medräknad i slutsumman för fakturan.

 

Använda öresavrundning är ifyllt i Visma eEkonomi och kommer med samt syns på alla vanliga fakturor, dvs räknas ner i högerraden på fakturan så summan blir inkl öresavrundningen (inköp+moms+ev öresavr=slutsumma).

 

Har dock märkt att på en webshopsorder kommer inte summan med även om den syns i vänstermarginalen, kunden betalar således in det som står som slutsumma utan öresavrundningen. Enda sättet att komma förbi problemet blir att skriva om fakturan själv manuellt i Visma och sedan ta bort webshopsordern, men det tar ju så mycket extra tid.

 

Försökt leta om det är fler inställningar som behöver göras men hittar absolut ingenting.

7 SVAR 7
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Mia!

 

Jag är lite osäker på vilken vy du kikar i programmet. Är det så att öresavrundningen inte kommer med i listläget i Visma eEkonomi? Skulle det vara möjligt att dela några bilder med oss så att vi kan se hur vyn du utgår ifrån ser ut? 🙂 

 

Återkom gärna här så ska vi fortsatt hjälpa dig att lista ut vad som kan vara problemet. 

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Öresavrundningen syns på fakturan till webshopskunden (till vänster där det räknas ner), men till höger där totalen (inkl öresavrundningen står) finns inte den med utan totalen är utan öresavrundningen

Hej Mia!

 

Jag har kikat på detta men kan tyvärr inte riktigt se vart i programmet du befinner dig. I detta fallet skulle jag råda dig att ringa in till våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig att kika vidare på det här i realtid. På det sättet kan du visa stegen du tagit i programmet så ska vi försöka lösa detta 🙂 

 

Önskar dig en fortsatt fin vecka och återkoppla gärna här i tråden kring hur det går. 

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

jag har varit i kontakt med supporten och under en tid fungerade det mellan webshopsorder och programmet men bara genom att ordrar inte fakturerades direkt via webshopsordern utan skrevs om som ny faktura i systemet.

 

Det som verkar saknas är synken mellan webshopen och själva bokföringsprogrammet, att det inte i shopen går att fylla i att avrundning sker till närmaste krona. Dock tycker jag inte att det ska behövas utan det ska ju gå från originaldelen programmet att allt går efter de inställningarna automatiskt.

 

Får kontakta igen antar jag.

Hej Mia,

Ja gör så att du följer Agnes råd och hör med våra duktiga kollegor i supporten som även har möjlighet att koppla upp och kika på hur det ser ut hos dig och så hoppas vi att ni kan lösa detta tillsammans. 

 

Tack för din återkoppling och ha en fortsatt fin dag!

/Tinna

har som sagt redan varit i kontakt med support och de verkar inte förstå vad jag pratar om. Det är inte var i programmet jag befinner mig som är problemet, det är att avrundning till närmaste heltal inte kommer med när någon lägger order från webshopen och då fakturering sker denna väg, dvs direkt. Behöver således manuellt göra ordern i Visma och sedan ta bort webordern för att öresavrundningen ska stämma.

 

 

Hej Mia! 

Kikar in i tråden för att ge dig en statusuppdatering så du inte tror att vi har glömt dig. Jag har tagit ditt ärende vidare till våra produktspecialister och vi håller på och undersöker varför det blir såhär. Håll ut så kommer uppdatering i tråden framöver. 

 

Trevlig helg!

Tinna