Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Jan Wester
UTFORSKARE

Översatta sidor

Hej! 

När jag väljer att kopiera vår hemsida med alla sidor till Engelska verkar det ju var en engångsföreteelse, allt jag efter det gör på den svenska sidan måste jag repetera på engelska sidan eller? Det finns liksom ingen automatisk koppling....  om jag ändrar bilder och allt eller? 
Ändras det på produkterna men inte på sidorna förresten? 

Hur blir det med sökmotoroptimering? Hur påverkas de olika URLerna? 
Hur blir det om jag gör om hemsidan helt och hållet sen på engelska, egentligen skulle jag ju vilja highlighta en viss produktgrupp väldigt mycket just för engelska kunder - alltså bygga om en sida från sidomenyn till startsida. 
Ska jag tillämpa ompekning av URL då? 

Finns det lika många ompekningar att göra för varje respektive språk? 100 st är begränsningarna va? 
Om jag döper om sidans namn får den ju en ny URL, eller hur? Då funkar inte länkar till den svenska sidan längre om jag vill peka på den engelska? 

Finns det någon mer ingående skriven hjälp om det här? Blev många funderingar .... 
Man vill ju göra rätt från början! 

6 SVAR 6
Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @Jan Wester!

Har delat upp frågorna så att förhoppningsvis ska bli lite enklare att förstå. 🙂

När jag väljer att kopiera vår hemsida med alla sidor till Engelska verkar det ju var en engångsföreteelse, allt jag efter det gör på den svenska sidan måste jag repetera på engelska sidan eller?

Ja, när man ska översätta sidan så sker inte det per automatik utan man måste redigera sidorna för båda språken manuellt.

Ändras det på produkterna men inte på sidorna förresten? 

Har du fyllt i en engelsk benämning för deras produkter kommer det visas på engelska när du byter språk. Har du inte gjort det kan du fylla i engelsk benämning för produkterna under website-språk.

Hur blir det med sökmotoroptimering?

Sökoptimeringen påverkas av metatitel, metabeskrivning samt sidans namn och behöver anpassas för de språk som sidan är inställd på för att få en så bra sökoptimering som möjligt.

Hur påverkas de olika URLerna? 

URL påverkas, den uppdateras enligt det språk som man översätter till. Exempelvis uppdateras det från startsida till home om man väljer att ändra startsidans namn till home när man har det engelska språket. Kolla exempel nedan. Du kan om du vill omdirigera deras url om du vill att det ska peka mot något annat. Detta gör det under website-sidor-omdirigera URL:er

https://www.yourvismawebsite.com/XXX/lang-EN/home

https://www.yourvismawebsite.com/XXX/lang-SV/startsida

Hur blir det om jag gör om hemsidan helt och hållet sen på engelska, egentligen skulle jag ju vilja highlighta en viss produktgrupp väldigt mycket just för engelska kunder - alltså bygga om en sida från sidomenyn till startsida. 

Du kan välja att bygga om sin sida delvis för det engelska språket på sin nuvarande hemsida. Du gör det genom att ändra språket när du lägger upp sidor. Skulle du vilja bygga om sidan helt och hållet för de engelska kunderna med ny layout och uppbyggnad behöver du ha 2 olika webshops.

Ska jag tillämpa ompekning av URL då? (föjdfråga till ovan)

Då kan det vara smart att omdirigera url för sidorna om det ska ha 2 separata webshops så att den omdrigerar när det väljer engelska språket på den svenska sidan. T.ex när du sedan väljer att klicka in på startsidan.

Om jag döper om sidans namn får den ju en ny URL, eller hur? Då funkar inte länkar till den svenska sidan längre om jag vill peka på den engelska? 

När du döper om sidors namn så uppdateras den URL:en. De länkar du har mot de sidorna då behöver de uppdatera de länkarna om de vill peka om dem.

Finns det någon mer ingående skriven hjälp om det här?

Här är guiden till visma webshop skriven hjälp för hur man hanterar språk i programmet. Du kan behöva använda många delar i hjälpen om du ska bygga om sidan

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-webshop-plus/se/content/online-help/a-languages.htm

Har du några frågor eller funderingar bara återkom eller kontakta vår support.

// Anton

Jan Wester
UTFORSKARE

Ok - tack! Några följdfrågor: 

Som jag förstår kan jag ändra ganska mycket på den engelska sidan utan att göra en egen webshop... flytta sidor, radera sidor som inte behöver finnas i engelsk översättning , lägga till eller ta bort element. Och ändra namn , metatitel o metatext på varje sida till engelska. 

Och om jag vill kan jag lägga in samma bilder på sidan igen fast med engelska namn. Men inte på specifika produkter (bilder alltså). 

Vi är helt säkra på att URL på den svenska varianten av sidan inte ändras nu när jag lagt till ett till språk eller? Annars måste jag ju göra ompekningar från alla gamla svenska URL till de nya och det är ju en rätt omständig process... 

Men det blir lite svårt med produktnamn va? De styrs ju nu från Visma administration och där finns ju bara svenskt namn. 

Jan Wester
UTFORSKARE

Hej ! 

En jobbig grej till som dök upp idag - det verkar råda total förvirring kring artikelnamn på engelska. Igår när jag började översätta sidan så gjorde jag en hel omstart. Tog bort engelska som språk och lade till det igen så att jag kunde kopiera sidorna som de vara just nu i webshopen. Det fanns innan kvar ett tvåspråksalternativ nämligen som vi påbörjat men inte avslutat för sisådär 8 år sen. 
Vad som är problemet nu är att vissa produkter hade vi visst gett ett engelskt benämning då för 8 år sedan och vissa av de namnen är kvar. Det passar på några produkter men inte alls på andra som har bytt namn under tiden. Några produkter verkar dessutom fått helt galna engelska benämningar. 

Nu ser jag inte att jag kan göra en engelsk översättning av produktbenämningen, kanske kunde vi det för 8 år sen.... 
Oavsett om jag går in via produkten och klickar översätt eller går in via webshoprubriken språk /artiklar. 

Snälla hjälp oss omedelbart! Som det är nu så finns produkter i vår engelska översättning vars benämningar inte alls matchar artikeln! 
Skärmbild 2023-07-03 181125.pngSkärmbild 2023-07-03 181020.png

Hej @Jan Wester!

Precis som skriver så kan du ändra väldigt mycket på den engelska sidan men bilder på specifika produkter går inte att byta ut.

Sen eftersom du har en koppling mot Visma Administration så kan man inte redigera produkterna på samma sätt då stor del av informationen hämtas från Visma Administration. 

I och med kopplingen till Visma Administration behöver du gå in på fliken 5. Språk/Statistik under Artiklar/Lager - Artiklar/Tjänster för att kunna ändra den engelska benämningen på artiklarna. Där kan du ändra benämning som synkas emot webshoppen. Kan även vara där de gamla engelska namnen ligger kvar. 

Ha det gott! 

// Anton

Jan Wester
UTFORSKARE

Tack! Helt säkert så att det är i Visma som du säger problemet ligger - ser att det ligger gamla engelska namn där på en del produkter. Skönt!! Var lite svårt att hitta själv. 

Bara för att förtydliga här nu så den allra första gången jag går in på den engelska sidan så kan jag väl utan vidare byta namn på sidorna, ändra metatitel och metabeskrivning utan att göra en redirect? 
Att jag byter namn på en engelsk sida påverkar väl inte URLen på motsvarande svenska sida som ju kan ha otaliga länkar till sig? 

Hej @Jan Wester!

Ja precis, du kan ändra namn på sidorna, metatitel, metabeskrivning etc utan att de påverkar den svenska sidan. De svenska sidorna och de engelska sidorna har olika URL:er. Exempelvis 

Eng: https://www.yourvismawebsite.com/XXX/lang-EN/startsida

Sve: https://www.yourvismawebsite.com/XXX ELLER https://www.yourvismawebsite.com/XXX/lang-SV

Så om du ändrar något för den engelska versionen så kommer det inte påverka din redan publicerade sida för svenska.

Ha det gott!

// Anton