Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Storlek på bilder?

Hej

Jag skulle behöva veta vilken storlek jag bör använda på bilder för att de inte ska skalas om när jag lägger upp dem.
Varje bild jag lägger upp i vår webshop skalas av en aning och framstår som grynig för betraktaren.

Frågan är:
Vilken storlek skall "logotyp" (banner högst upp) ha på startsidan?
Vilka standardstorlekar används i övrigt (vilka mått skalas bilderna till)?

Med vänlig hälsning
Tony Stenders
www.webastocenter.se

7 SVAR 7
Jesper Loden
ANSTÄLLD

Hej Tony!

För logotypen rekommenderar vi att man använder en bild som är maximalt 200 pixlar hög och 940 pixlar bred - jag tycker dock att eran logga ser ut att passa in bra i nuläget.

Gällande att ni upplevt att bilderna blir gryniga så vill jag först fråga er vilket bildformat ni har använt för era bildfiler, om ni har använt er av jpeg-format så är det att rekommendera att prova att lägga in bilderna med exempelvis formatet .PNG istället då .JPEG ibland kan förlora lite skärpa när de komprimeras om.

Med vänliga hälsningar
Jesper
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tycker inte det hjälper att ha png och rätt storlek. Det ser grynigt ut ändå.

Vad gäller för produktbilder? Det är väl inte tänkt att jag ska lägga ner timmar på att samla in nya bilder från när och fjärran i vektoriserat format för att Visma har dålig komprimering... väl?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej 

Tråkigt att höra att du inte är nöjd med hur dina produktbilder ser ut i webshopen.
Jag har kollat igenom din webshop och tycker att bilderna överlag ser bra ut men skulle du kunna ge mig ett exempel på en bild du inte är nöjd med?

Ha en fortsatt bra dag 
Marcus 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror jag fick hjälp på chatten med produktbilderna. Det som ställde till mest problem va min företagslogga - jag använde en högupplöst vektoriserad png och det såg för bedrövligt ut. Jag sparade den som en högupplöst jpg och sparade om den till png i nåt microsoftprogram som fick den att bli bra men det är verkligen inget jag vet hur man gör om.

Var hittar jag specifikationer för bilder och sånt?

När det gäller din logotyp, så finns storleken vi rekommenderar i dokument Lägg in din logotyp. När det gäller storlek på bilder hittar du den informationen i Ändra storlek på bilder.
karin wikman
MEDLEM

Hej!

Vi har varit i kontakt med er support som ville att vi skulle lägga till i denna tråden.

Vi har sen några månader tillbaka börjat få suddiga bilder i inloggad vy (den vy återförsäljarna kan logga in i). Det är samtliga front bilder som är suddiga, gamla som nya.

Klickar man sen in på bilden ser dem bra ut och inte suddiga alls. Men alltså front bilderna ser suddiga ut och så har fallet inte varit tidigare. Kunder har börjat höra av sig senaste månaderna om suddiga bilder.  Vi har inte gjort några förändringar i hur vi har laddat upp bilderna, ej heller tagit andra storlek/format på bilder, de har helt plötsligt bara blivit suddigare. Vi har nu testat att spara om som png (på er rekommendation) och laddat upp igen men ingen skillnad. Tacksam för hjälp!

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @karin wikman!

Fick precis information att en kollega till mig kommer att ta kontakt med dig för vidare felsökning. 

Ha en fin eftermiddag!

Tinna