Hej jag har en anställd som jobbade bara 10 dagar i November då hen fick barn och tog sina 10 dagar från försäkringskassan. Hur kan jag ändra hens lön? Då den anställde har en månadslön på 25 000 kr så försökte jag använda löneart Avdrag före skatt 80 timmar á 156,25kr men programmet låter mig inte skapa en lönebesked pga det "generar ett negativt värde i någon av arbetsgivaredeklarations fältkoder. Kan man använda andra löneart?
Hej!
Det är helt rätt att använda lönekoden Avdrag före skatt men det är viktigt att du även har ett positivt belopp att göra avdraget ifrån. Jag testade att skapa ett lönebesked med dina siffror och om jag börjar med att lägga in Avdrag före skatt innan månadslönen så får jag samma felmeddelande som du beskriver. Testa igen och hör av dig så jag vet att du får det att fungera.
/Tinna
Hej,
Tack så mycket det hjälpte.
Har också en fråga ang bonuslön som jag vill ge till mina anställda. Hur går man till väga i Visma eEkonomi? Jag har redan betalat deras vanliga månadslön.
Hej!
Kul att få ge sina anställda bonus!
I eEkonomi kan du använda dig av Bonus. Vi brukar rekommendera engångsskatt på bonus så det inte blir några tråkigheter (restskatt) i efterhand.
Gott Nytt År /Tinna
Tack så mycket! Gott nytt år
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.