Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Prefect1
UTFORSKARE

2.22 Upparbetad men ej fakturerad inkomst fylls inte i - eEkonomi

Jag har arbetat 40 timmar i december 2017 som jag ännu inte har fakturerat. Vid årsbokslutet så skapar jag då denna verifikation:

1791 - Icke fakturerat slutfört arbete  DEBET 24012
3049 - Upplupna intäkter  KREDIT 24012

I INK2 id bokslut hamnar detta belopp under "2.23 Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter". Jag tycker det borde hamna på "2.22 Upparbetad men ej fakturerad intäkt."

Är min verifikation fel? Hur skall den vara istället?
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kolla sru koden för det konto du använt och jämför vilken sru kod som gäller för den ruta du vill ha beloppet i

Mikael

Hej Mikael och tack för ditt snabba svar. Du är alltid på hugget! 🙂

Tyvärr säger ditt svar mig inte så mycket.

Om jag ställer frågan såhär: "Om jag har arbetat 40 timmar i december, men ännu inte fakturerat dessa timmar, vilka konton skall jag då använda mig av vid verifikationen?"
Fd medlem
Inte tillämpbar

Normalt svar är :
Du har konterat rätt, försök flytta beloppet i deklarationen till den ruta du vill ha den i.
Men det kanske inte funkar så med den automatik du väljer att jobba med.

Du ska dock veta att felet som uppstår är ytterst marginellt ty du har bokfört intäkten rätt i din resultaträkning och även i din balansräkning - som en tillgång i form av en fordran.

Sru koder är något som finns och kan ses i en normal kontoplan, syftet med dem är att visa hur deklarationen hänger ihop med bokföringen eftersom det finns fler konton i bokföringen ön det finns rutor i deklarationen men det är lite detektivjobb att lokalisera vilket balanskonto - i ditt fall 1791 - som krävs för att fp beloppen dit du vill

Mikael
Prefect1
UTFORSKARE

Tack för ditt svar.

Jag flyttar beloppet manuellt. 

Det gick inte att göra. Hur får jag det på rätt plats? Skall jag använda ett annat konto för att få detta rätt? 1790 istället för 1791?


Men om nu min kontering är korrekt så borde ju programmet fylla i rätt ruta åt mig kan man ju tycka? Någon från Visma som vill förklara?
Fredrik Rev
MEDLEM

Konto 1620 är det rätta, dock bör det alltid gå att flytta konton manuellt, har dock dålig koll på hur det fungerar i e-ekonomi.
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej på er! 

Jag kickade sru-kopplingarna på bas.se och fick fram följande uppgifter: 



Så enligt BAS ska konton som börjar med 17xx redovisas i ruta 2.23 på INK2, vill du istället ha beloppet i ruta 2.22 är det ett konto som börjar med 162x som gäller 🙂