Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MatsEngström
MEDLEM

2 vernummerserier vid kvittning?

Säg att man kör med egen vernummerserie för kundfakturor och sedan allt övrigt på en egen.

När man sedan skall ångra en faktura så skapas det ju en kredit och det sker en kvittning men varför skapas det ett verifikat på 1510 i den allmänna serien också. Blir ju jäkligt rörigt och onödiga hål i serien.

Undviker man detta om man kvittar debet /kreditfakturorna manuellt?

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej MatsEngström!

Jag förstår att du upplever att det känns rörigt och ska göra mitt bästa för att förklara skillnaden på verifikationerna vid Ångra faktura och hur det blir när du gör det manuellt.

När du använder funktionen Ångra faktura kommer kreditfakturan att hamna på den nummerserie du valt för kundfakturor, vilket den även gör om du manuellt väljer att skapa en kreditfaktura.

Det är alltså kvittningsverifikationen som hamnar i en annan verifikationsserie och hamnar under Övrigt. För att kvittningsverifikationen som skapas vid Ångra faktura ska hamna på samma verifikationsserie behöver du lägga upp samma verifikationsserie på Övrigt som för Kundfakturor, dvs. K i mitt exempel nedan.
Det betyder dock att alla manuella verifikationer också hamnar på samma serie som kundfakturorna, inte bara kvittningsverifikationer.

Om du skapar en manuell kreditfaktura så kommer dessa i mitt exempel ovan att hamna på verifikationsserie K. När du sedan betalar och kvittar kommer betalningarna att läggas på de verifikationsserier som du har valt för in- och utbetalningar.

För att besvara din fråga så kan du inte välja att lägga endast kvittningsverifikationer ska hamna under samma verifikationsserie som för dina kundfakturor utan att få med andra verifikationer från serien, även om du gör det manuellt.

Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga. Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne