Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

2012 års periodiseringsfond och expansionsfond i 2013-deklarationen - eEkonomi

Hej, vid förra årets deklaration klickade jag i det alternativ i vismas enskild firma-program som gav lägst skatt, och då bildades? en expansionsfond (står under återinfört på min gula skatteblankett) och en periodiseringsfond (står under avsatt). Hur i hela världen hanterar jag detta i detta årets bokföring och deklaration? Var skall dessa siffror skrivas in? Jag har Visma eEkonomi nu och tyvärr finns inte förra årets deklaration automatiskt inlagd. Jag tycker att detta är oerhört svårt och förbryllande så jag ber ödmjukast om överförenklade steg för steg-instruktioner.

Egenligen undrar jag nog var alla förra årets poster ska in, även eget kapital enligt NE, och föregående års egenavgifter.
3 SVAR 3
Per Nyquist
ANSTÄLLD

I bokföringen behöver du inte hantera dessa poster över huvud taget, eftersom det endast är justeringar som görs i samband med deklarationen.

Med eEkonomis deklarationstillägg kan du lägga in uppgifterna under Deklaration - Skattemässiga justeringar - Periodiseringsfond respektive Räntefördelning/Expansionsfond. I programmet finns ytterligare anvisningar varifrån du hämtar respektive saldo som efterfrågas.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar. I väntan på svaret ringde jag Skatteverket och blev ännu mer förvirrad, då mannen sa att jag inte behövde lägga in några av de uppgifterna i nuvarande deklaration, då de tillhörde 2012. Stämmer det verkligen?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ja det stämmer faktiskt! Om ingen återföring ska ske så behöver tidigare avsättningar inte anges på blanketten. Anledningen att du anger dem i programmet är att det ska kunna beräkna dina nya underlag och säkerställa att du återför dem om/när du är tvungen att göra det.