Hej!
Fråga 1: Köpte mitt aktiebolag som ett lagerbolag. Fakturan från företaget som sålde lagerbolaget är lite förvirrande. Det står såhär på beskrivningen av tjänsten/varan "Arvode för utfört arbete och nedlagda kostnader rörande lagerbolaget ****** AB (1 900 kr + moms är ej avdragsgillt)" och sen står beloppet 8500 till höger om denna beskrivning. Längre ner på fakturan står det "Netto totalt 8500 kr", "Moms 25% på 8500 kr 2125 kr" och "Fakturatotal 10625 kr". Hur bokför jag denna leverantörsfaktura rätt och vilken moms ska ha med i momsdeklarationen (är det 1650 kr?)?
Fråga 2: Köpt in en mobil och laddare från ett företag som säljer begagnade mobiler. På kvittot står det, bredvid mobilen, "vinstmarginalbeskattning av begagnad vara". Laddaren är inte begagnad. De har bara lagt moms på laddaren, och inte på mobilen. Hur bokför jag detta om jag vill lägga det som en leverantörsfaktura? Såg online hur man bokför inköp av VMB varor från privatpersoner, men hur fungerar det när man köper in en begagnad mobil från ett företag som redan köpt den begagnad från en privatperson?
Fråga 3: Köpte/aktiverade visma årsredovisning men när jag försöker använda det så står det bara att "Valt räkenskapsår hanteras inte i aktuell programversion." Mitt räkenskapsår är förlängt, har det med saken att göra?
Mycket tacksam för svar! 🙂