Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

300 kronors diff

Jag har ett problem, ja, säkert många. Men det här är ett problem i maj månads bokföring. Det är bara åtta händelser denna månad, så det är inte så mycket att hålla reda på. Men jag har lyckats få 300 kronor fel. Jag har 300 kronor mindre på banken än vad jag har enligt balansräkningen. Har det något med en korrigeringsverifikation jag gjorde månaden innan? På 300 kronor. Om jag tittar på korrigeringsverifikationen står det ett datum i april. Men den gjordes i maj. Och tittar jag på samma korringeringsverifikation på beskrivningen står det ett datum i juni! Är det datumet som gör att det misstämmer. 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om du gjort en korrigering som har rätt belopp och rätt konton men som av någon anledning hamnat i juni månad i stället för maj föreslår jag att du gör en ny avstämning per 30 juni. Då bör differensen/felet vara borta.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Diffen på 300 kronor hänger med från april. I juli kommer det till ytterligare 161 kronor, så det blir en diff på totalt 461,- 

Jag har kollat alla verifikat mot in- och utbetalningar på banken, och de stämmer överens. Jag har alltså 300 kronor mindre på banken än vad jag ska ha enligt balansräkningen. Jag bör alltså ha missat att bokföra en kostnad på 300 kronor? Har jag uppfattat det rätt så? Men hur ska jag hitta den när den varken finns på banken eller i verifikaten. 
Sen tillkommer det ytterligare ett fel i juli, då är det 161 kronor till det diffar, totalt alltså 461 kronor. I juli betalade jag ut 161 kronor i reseersättning. Men jag konterade det fel, som ringsekreterararvode, och har gjort en korrigeringsverifikation på den. Men där var jag överambitiös och korrigerade allt. Det hade ju räckt med att korrigera arvodet till reseersättning. 
Nu ser korrigeringen ut så här: 
 
Kassan kredit 161,00
Ringsekreterare debet 161,00 (det är det som var felaktigt kontonummer)
 
Kassa debet 161,00
Ringsekreterare kredit 161,00 (då borde ju den felaktiga konteringen vara borta)
 
Sen har jag kassan kredit 161,00
Milersättning debet 161,00 (som ska vara den korrekta konteringen)
 
Men det misstämmer 161,00. Vad har jag gjort för fel? Ska jag korrigera korrigeringen på något vis? 
 
Och vad ska jag göra för att hitta de felbokförda 300 kronorna i juni när bankhändelser och verifikaten stämmer mot varandra?
 
 

​​​​​​Hej!

Jag ser att du har en annan aktiv tråd gällande din fråga i bokföringsområdet, min kollega har bifogat ett svar i den tråden. Kika gärna i den tråden för att se hur vi föreslår att vi går vidare i dessa frågorna.

 

/Tinne