Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

ÅÄÖ försvinner i csv fil vid import/export av kundregister

Jag har exporterat kundregistret för att sedan kunna importera mitt kundregister till visma.
När jag exporterar kundregistret så får blir åäö bara konstiga tecken. När jag justerar detta i filen går det inte att spara korrekt utan sparas då med konstiga tecken!
Har provat i både PC och MAC.

Hur gör jag?

Trodde det här skulle gå enkelt men tji fick jag....
2 SVAR 2
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: ÅÄÖ försvinner i csv fil vid import/export av kundregister

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2019-12-02 10:04 )

Hej!

Vilket program är det du exporterar ditt kundregister från? Vad är det för filformat?

För att du ska kunna läsa in filen i eEkonomi måste den vara korrekt uppställd enligt formatet CSV. För att se hur den filen ska se ut kan du lägga upp en kund i eEkonomi under Försäljning - Kunder. Gå sedan till Inställningar - Import och export. Exportera kundregistret och öppna i Excel eller liknande. Du ser då hur filen måste se ut för att det ska gå att läsa tillbaka den in i eEkonomi och kan fylla på med värden från din fil. Du kan läsa en tydligare instruktion i vår skrivna hjälp för att importera eller exportera kundregister under rubriken Skapa en korrekt formaterad CSV-fil.

Ha det fint!

Moa

Highlighted
NY MEDLEM

Re: ÅÄÖ försvinner i csv fil vid import/export av kundregister

Problemet var redan när jag exporterade min enda kund till en CSV-fil. Fick hjälp av supporten ca 1 timme i morse och nu har vi ett ärende igång. Verkar som att visma inte gillar MAC.....