Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[AB] : Bokföra inköp av inventarie (dator) i eEkonomi

Hej!

Jag har köpt en riktigt kraftfull Apple dator som totalt gick på 62 580 kr inkl. moms (50 064 kr exkl. moms).

Då detta helt överskrider ett halvt prisbasbelopp och denna kommer hålla minst 3 år, troligen 5, så undrar jag hur jag i Visma eEkonomi bokför detta köp?

Köpet gjordes med ett bankkort och Apple delade upp det hela i två delar, extra laddare och kabel, kom separat på 1.790 kr inkl. moms (1.432 kr exkl. moms) och sedan själva datorn kommer att komma på en annan faktura när de väl skeppat den.

När jag gör en matchning i Kassa- och bankhändelser så undrar jag vad jag skall bokföra mot?

För detta skall ju vara en inventarie som skall skrivas av på 60 månader (5 år).

Har även sett att det finns något som heter anläggningstillgångar i Visma eEkonomi men vet inte om deta är något som är separat?

Någon vänlig själ som kan förklara huruvida jag skall gå tillväga?

Mot vilket konto skall jag bokföra inköpet?

1930 Kredit 62 580,00 kr

2641 Debet 12 516,00 kr

Ovan två är jag med på. Men hur får jag till att det är en inventarie som skall skrivas av och inte påverka årets resultat till fullo?

STORT TACK på förhand!

//Adde

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du börjar med att matcha nettobeloppet mot konto 1250 Datorer så att grundbokföringen blir klar.

Därefter går du till "Anläggningstillgångar" och registrerar tillgången med benämning, anskaffningspris (nettobeloppet), när avskrivningarna ska påbörjas och vilken tid som gäller (5 år). Anläggningstyp blir Datorer.

I Anläggningstillgångar gör du sedan dina planenliga avskrivningar månadsvis.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Adde12
UTFORSKARE

Tack så jättemycket RoffaK AB! 

Adde12
UTFORSKARE

Jag antar att jag kan lägga den lilla fakturan med extra strömadapter och kabel på konto 1250 Datorer också?
Har för mig att jag har läst någonstans (kanske bokföringslagen) att om man gör olika köp där de egentligen hör ihop, så skall man "packa ihop" dem som EN entitet. Kanske var det ut skattesynpunkt det här med halvt prisbasbelopp?

Hej

Absolut. Det blir samma konto. I Anläggningstillgångar lägger du ihop nettobeloppen i samma tillgång.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB