Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

AB betala självrisk för sjukvårdsförsäkring?

Har via mitt AB en sjukvårdsförsäkring (privat vård) med ett självrisksbelopp - har nu besökt läkaren och undrar om mitt AB får betala självrisken eller ska jag betala den som privat person? Om AB får stå för den kostnaden - är den då avdragsgill eller ej (antar inte eftersom själva försäkringen inte är avdragsgill). Vilket konto ska det bokas på - 6320 ??

Tacksam för snabbt svar!

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäkringsbolaget kan besvara den frågan - alternativt kan du läsa om det i försäkringsvillkoren.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar. Jag undrar dock om det är försäkringsbolaget som vet - är det inte mer en "skattemässig/bokföringsfråga"? Jag vet att premien för försäkringen inte är avdragsgill men undrar om självrisken kan bokföras i mitt AB som kostnad eller om det anses vara en privat kostnad som jag måste betala själv? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Kolla med Skatteverket om du får dra av självrisken, trots att den inte avser företaget i sig utan dig som privatperson. Men då försäkringen är genom företaget där du klassas som anställd, så känns det absolut som att så är fallet, eftersom de står för hela kostnaden. I så fall kan mycket riktigt konto 6320 användas för ändamålet.

Ha en fin dag!

/Karl