Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[Aktiebolag] : Betalning av arbetsgivaravgifter till Skattekonto (1630)

Hej forumet!

 

Sitter och stämmer av lite konton och lyckas konstatera att för den lön jag tog ut i april 2022 så ser jag att jag i maj 2022 inte överfört det belopp till skattekontot som i bokföringen är konto 1630, från bankkontot (1930) som omfattar personalskatt och arbetsgivaravgifter enligt den i Visma eEkonomi skapade arbetsgivardeklarationen.

 

Flödet som jag förstår det är ju att vid skapande av lönebesked så bokas personalskatten upp och så även lagstadgade sociala avgifter. För att sedan när arbetsgivardeklarationen upprättas, så minskas de båda och summan av de båda bokas (belastas) mot skattekontot (konto 1630).

 

Därefter så skall en betalning/överföring från bankkontot (1930) ske till skattekontot (1630) motsvarande det belopp som personalskatten och de lagstadgade sociala avgifterna uppgår till.

 

Därefter så skall en avstämning av skattekontot (1630) ske när Skatteverket då "dragit beloppet" från Skattekontot så att skatteskulder minskar.

 

Det jag önskar stämma av att det är OK att jag i efterhand genomför denna betalning till skattekontot, en månad senare? 

 

Är ju viktigt och värdefullt att ha kontoavstämningar där det matchar i slutet av månaden.

 

Tack på förhand!

//Adde

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Du ska bokföra betalningen till skattekontot när du gör betalningen, till dess har du en skuld på skattekontot som består av summan av de belopp som dragits därifrån. Denna skuld nollställs när inbetalningen kommer in. Du har uppfattat flödet med de olika transaktionerna helt korrekt så det är bara att bokföra betalningen och sätta upp en påminnelse om att göra betalningarna varje månad.