Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[Aktiebolag] : Hur fakturera i VismasSPCS eEkonomi Smart en kostnad som skall delas till annat AB

Hej,

mitt AB har tillsammans med ett annat AB köpt ett lagerbolag, också det ett AB.

Vi har beslutat att dela på kostnaderna i våra respektive bolag.

Mitt AB har erhållit fakturan för säljaren av lagerbolaget på totalt 9.400kr.

Detta är inte avdragsgillt i mitt AB då det inte utgör den huvudsakliga verksamheten.

Detta har jag bokfört på konto 6990 och 6992.

Men nu skall mitt AB fakturera halva kostnaden till det andra AB:et som är 50% delägare i det köpta lagerbolaget.

I VismaSPCS eEkonomi Smart får jag inte till det med att skapa en faktura som gör att jag kan boka bort halva kostnaderna på konto 6990 och 6992.

Allt är kopplat till en artikel.

Hur skall jag lösa detta på bästa och enklaste sätt?

Tack på förhand!

//Adde

6 SVAR 6
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Adde12!

För den här situationen så är det nog lättast för dig att bokföra det manuellt via en manuell verifikation istället för via en faktura.

Orsaken till det är för att konto 6990 och 6992 inte är försäljningskonton enligt baskontoplanen, vilket gör att du inte kan plocka upp dem i en vanlig artikelkontering. Kontoklass 6 är Övriga försäljningskonton men inte en intäkt för företaget, vilket gör att du inte kan plocka upp dem på artikelkonteringen som med vanliga 3-konton.

Om ovan känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma i tråden.

Önskar dig en fin fredag och helg!

/Tinne

Hej @Tinne Lestrin,

tack för din snabba respons.

Förstår till fullo att detta är en situation som inte riktigt passar Visma eEkonomi Smart då scenariot inte följer ett standardmönster.

Jag kan ju göra detta manuellt och bokföra det som en faktura som jag manuellt skapar då, men min fundering är om detta förstör tågordningen i fakturafunktionen? Tänker som t.ex. löpnummer för fakturnummer.

Eller skall jag upprätta någon form av "avtal" som jag kan använda som verifikationsunderlag utan att kalla det för "faktura"?

Tacksam för lite vägledning här. 🙂 

Önskar dig likaså en riktigt fin och skön helg!

//Adde

Hej Adde, jag hoppas att du har haft en fin helg!

Jag har kikat igenom din fråga och bollat din situation med mina kollegor.
När det kommer till lagerbolag och situationer där man ska dela på kostnaden så blir det lite mer komplicerat bokföringsmässigt. Jag rekommenderar därför att du börjar med att vända dig till en redovisningskonsult som kan vägleda dig i hur du ska hantera din specifika situation.

Vi vill inte att du ska missa något viktigt och att din redovisning ska bli rätt och riktig, då kan det vara klokt att höra med en erfaren redovisningskonsult när scenariot inte följer ett standardmönster. 🙂

Vill du hitta en redovisningskonsult med kompetens inom våra produkter så har vi ett verktyg som hjälper dig med detta, du kan även filtrera på plats och kompetensområde. Du hittar verktyget på Hitta återförsäljare & konsult.

Trevlig kväll!

/Tinne

Hej igen @Tinne Lestrin,

tackar för att du tog dig tid att stämma av med kollegor.

Jag har stämt av min frågeställning med en redovisningskonsult och fick till svar att jag måste upprätta en faktura.

Verkar nu som att jag befinner mig i en situation som jag inte vet hur jag skall lösa då Visma eEkonomi inte kan skapa en artikel som är kopplat mot konto i kontoklassen 69xx.

Kan jag på något sätt skapa en artikel och ett konto i kontoklassen 3xxx i VismaSPCS eEkonomi som inte har någon moms på sig och som jag kan använda mig av för att kunna skapa en faktura?

STORT TACK för snabb hjälp och respons!

//Adde

Hej @Adde12!

Det var det lilla, vill såklart hjälpa dig så gott jag kan med din kluriga fråga 🙂

Bra att du stämde av detta med din redovisningskonsult och fick råd kring hanteringen.

När du skapar en artikel så är 3xxx-konton upplagda som standard. Du kan se vilka konton som är kopplade till de olika artikelkonteringarna under Inställningar - Artikelkontering. Klicka sedan upp artikelkonteringen i listan och välj Redigera.

Nedan ser du hur artikelkonteringen för Vara 0% moms är upplagd:

De artikelkonteringar som ligger upplagda som standard i programmet är låsta för redigering, så om du vill skapa upp en egen med andra konton gör du det under Inställningar - Artikelkontering - Ny artikelkontering.

Återkom gärna om det dyker upp några fler funderingar.

Ha en fin dag!

/Tinne

Tack än en gång @Tinne Lestrin!

//Adde