Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[Aktiebolag] : Lyckats betala leverantörsfaktura två gånger - bokföra som förskottsbetalning?

Hej!

Lyckades med konststycket att betala en leverantörsfaktura (mobiltelefonitjänst) två gånger.

Jag hade visst registrerat den så att den åker över via betalfil till Swedbank, men så hade jag även lyckats registrera den manuellt för betalning på Swebank. 

Så i efterhand noterade jag i Visma eEkonomi under Kassa- och bankhändelser att beloppet om 311,00 kr hade dragits, där en av dem inte matchade utan måste matchas manuellt.

Då beloppet är återkommande månadsvis på mobilabonnemanget, kan jag då bokföra detta på konto 1480 (förskott för varor och tjänster) och sedan när fakturan för nästa period kommer, så bokar jag bara bort den?

Mitt tankeexmepel för manuell verifikation:

KontoDebetKredit
1930 311,00
1480311,00 

När den "nya" leverantörsfakturan anländer så bokför jag enligt:

KontoDebetKredit
1480 311,00
264162,25 
6212249,00 
3740 0,25

Skulle detta bli korrekt?

STORT TACK på förhand!

//Adde

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

först och främst ska du kontakta leverantören och göra upp med om de ska betala tillbaka dubbelbetalningen eller låta den ligga kvar till nästa faktura. Om den ska tas mot nästa faktura bokför du den fakturan som vanligt mot leverantörsskulder och betalar den sedan mot konto 1480 - om du konterar som du föreslagit kommer fakturan att ligga kvar obetald i reskontran. 

Lycka till!