Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[Aktiebolag] : Utdelning för två år. -eEkonomi

Hej!

För 2014 så tog jag som aktieägare i mitt fåmansbolag inte någon utdelning. På K10 blanketten fyllde jag i att ingen utdelning togs (155 650 kr). Jag var under 2014 inte anställd i mitt eget bolag.

Nu 2015 så planerar jag att ta utdelning och funderar om jag skulle kunna ta utdelning för både 2014, det som jag har innestående, plus det som skall gälla för 2015 (156 475 kr). Under 2015 så har jag anställd mig själv i mitt eget bolag och har tagit ut en liten lön, en låg sådan.

Stämmer mitt resonemang?

Om jag förstått rätt så är skatten 20% på vinstutdelning och är något som jag personligen beskattas på beloppet. Har jag uppfattat rätt?

Tacksam för lite support i dessa frågor.

Med vänlig hälsning,
 Andreas
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Andreas,

Mycket riktigt har utdelningen från föregående år sparats och det går bra att ta ut både den innestående utdelningen och den som kommer att gälla för 2015.

Skatten blir också som du helt korrekt konstaterar på inkomst av kapitalet och tillfaller alltså dig personligen med 20% på vinstutdelningen.

Du har bra koll på det här!

Tack för dina frågor.

/Victor

Tackar allra ödmjukast för de vänliga orden Victor! 🙂

En del verkar dock fastna av det man läser.

Har en fundering på samma ämne.

Det som sparades föregående år, har jag inte gjort någon verifikat om, utan enbart lämnat via blankett K10 till Skatteverket.

Innebär det något bekymmer?
Tanken slog mig att även om jag inte tog någon utdelning för 2014, så skulle det ju rent logiskt innebära att jag bokföringsmässigt ändå har en innevarande fordran gentemot mitt aktiebolag.

Eller tänker jag fel?

TACK på förhand!

//Andreas
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du redovisar aldrig ditt sparade utdelningsutrymme i företagets redovisning eftersom det är en angelägenhet mellan dig som aktieägare och Skatteverket, vilket bara redovisas i K10:an. Glöm inte att sparat utdelningsutrymme räknas upp med ränta (men det kanske du får stöd med på K10-blanketten).

Din "fordran" på aktiebolaget motsvarar det egna kapitalet i bolaget.

Tack så mycket för detta svaret Mats!