Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Amortering av lån - eEkonomi

Hej.

Jag har ett kortfristigt lån på 12 månader som förvisso löper över årskiftet, men som inte är på mer än ca 15000.

Jag har bokat upp skulden på konto 2350 tillsammans med all moms i en klumpsumma.

Nu vill jag ju räkna av skulden.
Jag gissar på att jag gör mina vanliga leverantörsbetalning, men istället för att använda samma konto jag bokade upp skulden mot konto 2350, så räknar jag av amorteringen genom att sätta konto 2350 i debet.

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-13

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Det stämmer att du hanterar det som en vanliga utbetalning. Antingen om du stämmer av det via Kassa- och bankhändelser med ett övrigt uttag. Alternativet är att du bokför det via en manuell verifikation. Och det är riktigt som du skriver att du använder samma konto för att minska skulden, i ditt fall konto 2350 i debet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Amortering av lån.

Ska jag skriva in inbetalningsavin som leverantörsfaktura eller kassahändelse när jag amorterar på ett långsiktigt lån till banken för att det ska bli rätt. Har kontantmetoden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta förstod jag inte något av?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag gissar att du betalar lånet med pengar från företagskontot. Du kan då bokföra amorteringen av lånet via en ny bankhändelse med bokföringshändelsen Övrigt uttag och kostnadstypen Egen kontering. Då hamnar konto 1930 automatiskt i kredit. Som motkonto plockar du upp kontot som du har bokfört lånet på från början.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok! men går det inte lika bra att lägga in den som en leverantörsfaktura? för jag får ju en betalningsavi med OCR-nummer. man gör ju lika dant med motkonto då eller hur?

Problemet är ju också att lånesaldot ökar i stället för minskar och det beror nog på att jag inte skrev in lånet med ett minustecken vid första ingående balanser mitt första räkenskapsår 2013 inför 2014. Redigerar jag det nu så balanserar det inte, hur rättar men det?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Visst kan du registrera det som en leverantörsfaktura om du hellre vill det. Motkonteringen blir densamma, helt korrekt.

När du justerar ingående balanser kan du inte bara justera ett konto utan behöver även ett motkonto. Frågan är då hur du registrerade ditt lån från början? Kontot där pengarna kom in borde konterats i debet, till exempel 1930. Som motkonto i kredit har vi som förslag här 2350 för långfristiga lån. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok! Problemet är att jag övertog bokföringen efter en revisionsbyrå och fick bara bokslutspappren för 2013 att gå på vilket innebar att pengarna redan finns som debet på 1930. och jag i okunskap debiterade 2350 i stället för krediterade och då blir det ju dubbelt när jag debiterar det. ändrar jag det så måste det ju lösas på annat på ett annat motkonto eller?  Kan man göra någon typ av manuell verifikation för att rätta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, för att kunna bokföra eller justera behöver du alltid ett motkonto och det är det vi saknar här. Jag förstår inte riktigt hur du menar att det här är gjort tidigare. Du kanske kan förklara mer eller ta kontakt med din tidigare konsult för att reda ut det hela?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur Bokför jag detta.