Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lovisarojd
MEDLEM

Ändra anskaffningsvärde på tillgång

Hej.

 

Hur gör jag för att minska anskaffningsvärdet på en tillgång jag fört upp i inventarieregistret då jag har råkat inkludera momsen? 

 

Tillgången är bokförd som förbättringsutgift på annans fastighet och avskriven en månad än så länge. 

 

Misstänker att jag behöver redigera i redovisat värde eller hur går man tillväga?

 

/Lovisa Röjd

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-12.

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

I eEkonomis inventarielista kan du ångra avskrivningen och på så sätt kunna ändra anskaffningsvärdet direkt på inventariet från början och eftersom du inte hunnit göra fler än en avskrivning så är detta min rekommendation.

 

Du går till Bokföring - Inventarier - klicka på inventariet - Statistik. Bläddra dig ner till Händelser - klicka på verifikationen för din avskrivning - Ångra. Det skapas automatiskt en ombokning på verifikationen för din avskrivning och du kan stänga statistiken nere till höger. Klicka på inventariet i listan igen - Redigera och ändra anskaffningsvärde. När du ändrat anskaffningsvärde kan du göra en ny avskrivning för tidigare månad med korrekta belopp. 

Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen! 🙂 
/My 



 

Hej My, 

 

Det skulle varit enkelt, om det inte var så att jag redan har låst den perioden som avskrivningen är gjord i (mars 2020). Hur gör jag då? 

 

Hälsningar,

Lovisa 

Hej igen Lovisa! 

Jag förstår, finns lite olika lösningar beroende på hur situationen ser ut för dig. 


Om du av misstag låst innan perioden var riktigt avstämd och klar kan du låsa upp perioden enligt bokföringsnämndens rekommendationer. Det gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - Bokföring låst t.o.m. Alla får vänta med att låsa perioden i upp till 50 dagar efter utgången månaden då affärshändelsen inträffade. Låser du upp perioden fungerar min lösning ovan. 

Låser du inte upp din period så är du inne på rätt spår att redigera Redovisat värde på inventariet så kommande avskrivningar blir korrekta. Detta gör du under Bokföring - Inventarier - klicka på inventariet - Åtgärder - Ändra redovisat värde. Den avskrivning du redan skapat får du manuellt rätta genom en korrigeringsverifikation, du bokför då korrigeringsverifikationen i den olåsta månad som du håller på att bokföra i när du hittat felet. 

 

/My 

 

Hej igen, 

 

Tack för ditt svar! Vi kommer inte att låsa upp perioden och därmed undrar jag om det nya redovisade värdet redan ska vara redigerat med en avskrivning (för mars), eller om jag ska lägga in det värde som fakturan ursprungligen var på? Hoppas du förstår min fråga. 

 

Hälsningar,

Lovisa 

Hej, 

Jag är med dig. 🙂

Du registrerar det nya redovisade värdet med avdrag för den redan registrerade avskrivningen.

 

/My