Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MonicaA
MEDLEM

Ändra årets resultat

Hej!

Följde eEkonomis checklista för Årsavstämning men där stod inget om att bokföra av Skatt som belastar årets resultat innan man bokför årets resultat, så jag fick inte ihop siffrorna. Har dock räknat ut vad som felade nu, och att skatten ej dragits av, men hur ändrar jag årets resultat för 2021 i eEkonomi? Jag har bokfört Skatt som belastar årets resultat och får rätt siffror när jag skriver ut Resultat- och Balansrapporter, men resultatet som är sparat i eEkonomi är ju fortfarande fel. 

Jag har alltså först bokfört årets resultat för 2021, där avdragen skatt saknades.

Och sedan i efterhand bokfört vinstskatten.

 

Nu vill jag korrigera Årets resultat för 2021, hur gör jag detta? Jag kan inte bara ändra eftersom perioden är låst. Någon som vill visa hur jag skapar en korrekt korrigeringsverifikation?
Vi kan säga att bokfört resultat nu är 150 000, men korrekt ska vara 120 000. Försökte skapa en korrigeringsverifikation, men oavsett om jag skriver 30 000 i debit eller kredit så blir summan högre på båda kontona (180 000)?! Har använt kontona 2099 och 8999.

 

Tacksam för hjälp då supporten på telefon just nu har 3 timmars väntetid...

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej MonicaA!

 

Utifrån din fråga så uppfattar jag dig som att du inte använder tillvalet Deklaration/Årsredovisning, stämmer det?

Årsavstämningen i programmet blir lite missvisande eftersom den första och sista punkten som har med Årets resultat att göra baseras på att man har tillvalet Deklaration/Årsredovisning.

 

Om du inte använder tillvalet så ska årets resultat och skatt bokföras manuellt, det görs inte per automatik i programmet.

I ditt fall rekommenderar jag att du justerar detta manuellt på år 2021. För att göra ändringen i år 2021 behöver året vara upplåst - om året redan är låst behöver du kontakta Skatteverket eller en redovisningskonsult för att kontrollera att du får låsa upp året.

 

För att korrigera detta så öppnar du upp den felaktiga verifikationen för årets resultat och klicka på Åtgärder. Om alternativet Ta bort finns så klickar du där och tar bort verifikationen.
Om du inte ser alternativet så behöver du korrigera hela verifikationen omvänt på samtliga konton och belopp som finns. Därefter kan du skapa upp en ny korrekt verifikation.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig. Om det dyker upp fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi på det.

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

Tack så jättemycket för bra svar! Jag kontaktade en redovisningsbyrå och fick grönt ljus att låsa upp perioden. Kunde sedan skapa en korrigeringsverifikation och sedan en korrekt verifikation. Så nu stämmer allt!

Skulle dock önska att det med skatten stod med i Vismas guide för Årsredovisning då guiden annars är väldigt bra även om man inte har tillägget för Deklaration/Årsredovisning. Det är ju ett enkelt steg att både lägga till i guiden, och relativt enkelt att göra själv :).

 

Tack så mycket för hjälpen!

Hej Monica!

 

Så bra att det löste sig för dig - snyggt jobbat!

 

Tack för att du delar med dig av din feedback. Jag tar självklart detta med mig, men vi skulle också vilja få den inskickad direkt till våra produktutvecklare via knappen Feedback och förslag inne i Visma eEkonomi:

 

Lämna gärna ditt förbättringsförslag där för att vi ska kunna ge eventuell återkoppling eller följdfrågor 🙂

 

Önskar dig en fin helg!

/Tinne