Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra bokföring av inventarier - eEkonomi

Hej!
Vi köpte inventarier i dec 2015 som jag bokförde under kassa och bankhändelser. Jag gjorde avskrivningar inför bokslutet (för en månad). Nu upptäckte jag att man kan bokföra inventarier under "Bokföring" och sedan "Inventarier". Då sker avskrivningarna automatiskt mm. Går det att lyfta in den bokförda konteringen i den "automatiska" så att jag hädanefter kan åtnjuta automatiska månatliga konteringar av värdeminskningen?

Vänliga hälsningar
Martin

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-04-25.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Att inköpet har tagits upp under Kassa- och bankhändelser är helt okej. Sedan är det absolut smidigare att använda programmet inventariedel för automatisk framräkning av avskrivningar m m. Den avskrivningen som du redan bokfört manuellt kan du spegelvända i din bokföring via kommandot Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgift, under Bokföring - Verifikationer.

Ställ sedan in om du vill göra dina avskrivningar årsvis eller månadsvis i programmet under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring. Slutligen kan du registrera ditt inventarie under Bokföring - Inventarier, och även därifrån göra dina avskrivningar.

Vill du inte vända den avskrivningen som redan gjorts manuellt så kan du då inventariet läggs upp, skriva in "Senaste avskrivningsdatum" (enligt din manuella verifikation) samt "Redovisat värde" (vad som finns kvar att skriva av efter din manuella verifikation). Då tar kommande avskrivningar hänsyn till vad som tidigare redan har skrivits av.

/Karl