Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

M Risberg
UTFORSKARE

Ändra datum på en korrigeringsverifikation i eEkonomi

Går det att ändra datumet på en korrigeringsverifikation i eEkonomi?

 

Känner mig rökt. När jag skapade en korrigering nyss så missade jag att ange datumet. Nu i efterhand ser jag att det finns två datumfält i en korrigeringsverifikation till skillnad från i en vanlig verifikation, och jag missade att ändra det andra datumfältet när jag fyllde i korrigeringen. Det första datumfältet var redan ifyllt med rätt avsett datum, släppte liksom tanken lite på det. Min korrigering hamnade därför i fel räkenskapsår.

 

Det här blev krångligt nu för jag hittar inte ångramöjligheten. Hittar heller inget om det i hjälpen för eEkonomi. Snälla, ett tips av någon skulle uppskattas? Blev lite nedstämd av det här, som försöker hålla min bokföring så städad och lättläst som möjligt. 😞

 

Om det inte är möjligt så ber jag Visma att ni ändrar så att datumet för en korrigering inte är ifyllt som standard, så att man påminns om att fylla i datumet - istället för att bara anta att datumet ska vara dagens datum .. UTAN möjlighet att ändra efteråt. Det svider nämligen lite väl för en novis som jag men som ändå försöker.

1 SVAR 1
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

 

Jag har inte mycket mer att säga här än att ditt konstaterande stämmer. På en korrigeringsverifikation så går det inte att ändra datumet även om verifikationen ligger inom en olåst period. 

Har du koll på hur du ska göra för att rätta till det eller vill du att jag guidar dig till en lösning? 

 

Nu vet jag inte vad som föranledde att du behövde skapa en korrigeringsverifikation, men nu för tiden går det att ändra ganska mycket på verifikationer i olåsta perioder utan att du behöver skapa en korrigeringsverifikation. Kika gärna in hjälpavsnittet Ändra preliminära verifikationer. Det finns såklart undantag också där det inte går, men om du inte visste om att den möjligheten finns så vill jag passa på att berätta det. 

 

Du får jättegärna skapa ett önskemål på att du vill se en förändring i korrigeringsflödet. 

 

/Lisa