Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ms_1994
MEDLEM

Ändra fakturadatum på betald leverantörsfaktura - eEkonomi

Hej!Min fråga är hur man kan ändra fakturadatum på en redan betald leverantörsfaktura. Detta då jag nu insåg att jag råkat klicka i fel datum vilket gör att bokföringssaldot inte matchar med bankkontot.Tack på förhand!
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Prova att byta datum på det verifikat där du registrerade - kostnadsförde - fakturan.

Mikael
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du kan inte ändra fakturadatum på en bokförd och betald faktura.

Om du har kontantmetoden rekommenderar jag att du inte gör någonting eftersom att fakturan inte bokförs och får ett verifikationsnummer, utan det är enbart betalningen som bokförs. Skulle det vara så att fakturan är skapad i 2018 men skulle varit skapad i 2019 rekommenderar jag dock att du ångrar matchningen av betalningen samt ångra fakturan och skapar en ny på korrekt datum eftersom att obetalda fakturor per 2018-12-31 ska bokas upp som kundfordringar. 

Om du har faktureringsmetoden så kan du ångra matchningen under Kassa- och bankhändelser för att sedan ångra fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor, det skapas då en kreditfaktura som automatiskt kvittas mot debetfakturan. Du skapar sedan om fakturan på korrekt datum och matchar betalningen på nytt. Skulle fakturan vara bokförd i korrekt momsperiod så skulle jag nog ändå hoppa över att göra rättningen, så länge fakturan följer med i rätt momsredovisning.

Trevlig helg!

Moa