Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra
UTFORSKARE

Ändra löneutbetalningsdatumet i lönekörningen

Hur ändrar jag detta utbetalningsdatum i löneutbetalningen?

Bokfra_0-1706606449834.png

 

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Bokföra 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

För att ändra utbetalningsdatum gör du så här:

 

1- Gå in på lönekörningen och ångra bokföringen med knappen Ångra vid Bokför/Skapa SIE-fil.

 

2- Gå tillbaka till lönekörningen och ta bort klarmarkeringen för hela lönekörningen (här behöver du inte ta bort klarmarkeringen per anställd).


3. Klicka på pennan nere till vänster (se bild) och ändra betaldatum. Du kan endast ändra betaldatum inom samma månad,  annars måste du ta bort lönekörningen och skapa om den igen. 

 

 

Ha en fortsatt fin eftermiddag. 

/Tinna

 

 

Hur påverkar det AGI:n? 
Jag vill ju att denna lön blir min januari-lön men jag vill få den utbetald först i t ex mars månad.

Hej igen!

 

Om du vill ändra datum från januariutbetalningsdatum till mars så fungerar inte det i programmet utan då behöver du radera lönekörningen och skapa om den i mars. Arbetsgivardeklarationen skapas automatiskt för rätt period i samband med att du skapar en lönekörning.

 

Här finns mer info om Arbetsgivardeklaration (AGI) i Lön Direkt som kan vara bra att känna till. 

 

Trevlig kväll

/Tinna

Hm, men man har väl rätt att ha lönen som en skuld i bolaget till den anställde? I sådana fall så är det en begränsning i lönemodulen att inte kunna ha en januarilön som utbetalas senare.

 

Är det fel om det står att lönen betalas ut den 15/1 i visma men man betalar ut den manuellt från bankkontot den 10/2? Dvs att datumen inte stämmer överens i verifikationek och bankkontot.

Hej @Bokföra 

 

När du  skapar lönekörningen i Lön Direkt väljer du utbetalningsdatum, alltså när lönen faktiskt ska betalas ut.

Vill du boka upp det som en skuld till anställd redan i januari så får du göra det via en manuell verifikation som sen bokas bort när lönekörningen väl skapas.

Skatt och arbetsgivaravgift ska alltid redovisas i arbetsgivardeklarationen i den månad lönen faktiskt betalas ut.

 

Hoppas du får en fin dag.

/Tinna

Bokföra
UTFORSKARE

.