Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra startdatum på inventarie - eEkonomi

Jag har en inventarie som jag har registrerat i eEkonomi:
Anskaffningsdatum: 2017-03-27
Belopp 60000
Första avskrivning: Första månaden i anskaffningsåret

Min första avskrivning blev därför mycket logiskt 20000 kr D7832/K1229.

Nu vill min revisor att vi i bokslutet istället gör en avskrivning på 15330 kr (räknat per anskaffningsdatum), och har därför skickat mig en verifikation för att korrigera detta, D1229/K7832. Men då kommer det ju att bli fel i min inventarielista. Varken redovisat värde eller första avskrivning kommer ju stämma.

Hur kan jag korrigera detta i eEkonomi enligt min revisors önskemål, och ändå få min inventarielista att stämma?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Andreas,

Korrigeringar av inventarierna löser du via Bokföring - Inventarier. Klicka på den inventarier du vill ändra - Välj Statistik. Längst ner ser du historiken för den här inventarien. Klickar du på den senaste händelsen kan du klicka på Ångra. Klickar du på Ångra kommer avskrivningen ångras och det kommer skapas en ändringsverifikation på exakt samma datum som avskrivningen gjordes. När du ångrat din/dina avskrivningar kan du sen gå tillbaka till inventarien och göra dina önskade ändringar och därefter skriva av den på nytt.

Då kommer både inventarielistan och bokföringen att stämma överens.

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast jag kan ju inte välja "anskaffningsdag" som första avskrivningsdag, bara "första dag i anskaffningsmånad", då blir det ju ändå inte rätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Andreas,

Det du kan få programmet att göra är att skriva av på Anskaffningsmånad, Månad efter anskaffningsmånad eller första månaden i anskaffningsåret. Utifrån det du skriver, det är inte som så att revisorn vill skriva av 15330:- under 2017 och med start i mars? Hur lång är avskrivningstiden och finns det ett restvärde som inventarien ska skrivas av till?

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

I mitt lilla exempel är avskrivningen 3 år, restvärdet är noll. Revisorn vill alltså att jag ändrar avskrivningen så att första ska börja 2017-03-27, (9 månader och 5 dagar) istället för att vara 365 dagar som jag redan har matat in i eEkonomi och nu måste korrigera. Siffrorna är redan skickade till bolagsverket, så att få revisorn att ändra sig är inget alternativ. Jag måste få ordning på detta i eEkonomi.

Hej Andreas. I inventarielistan går det inte att göra avskrivning från anskaffningsdatumet, utan valen som finns är att göra avskrivning per anskaffningsmånad, månad efter anskaffningsmånad eller första månaden i anskaffningsåret.
Därav går det i som i ditt fall här inte att göra avskrivningen via inventarielistan på 15330 kr, utan detta måste bokföras manuellt.
Du kan med fördel använda bokföringsförslaget avskrivning för inventarier.

/Alexander