Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LW -60
UTFORSKARE

Ändra verifikationer, vilka kan jag ändra?

Automatiseringar i all ära, men ibland när man vill byta konto och använda ett annat istället för det gamla invanda, så missar man och det blir fel.

eEkonomi har funktionen att när man reggar en leverantörsfaktura kommer den tidigare konteringen upp. Det är ju trevligt, men vill man ändra sin kontoplan så blir det lite merarbete när man märker att man inte sett upp utan bokat fel av misstag. Då vill man ändra i verifikationen. Då visar det sig, att det inte går. Man kan inte lägga till eller ta bort en rad och ersätta med en annan. Det här verkar gälla vissa konton och vid vissa tillfällen om jag inte uppfattat fel.

Således är min fråga: varför har eEkonomi öppet för ändringar direkt i en verifikation i vissa situationer och för vissa konton men inte i andra fall och på andra konton?

Mvh Lena

4 SVAR 4
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Iw,

 

Du kan ändra konto på en registrerad leverantörsfaktura. Det är en inställning i Företagsinställningar - fliken Faktureringsavgifter - bocka i rutan "Tillåt redigering av leverantörsfakturor"

 

I vårt skrivna hjälpavsnitt Ändra preliminära verifikationer kan du se när det går att ändra i verifikationer, i vilka olika situationer.

 

Ha en fin dag!

/Annelie 

 

 
 
LW -60
UTFORSKARE

Tack för svaret, men det satt faktiskt en bock i den rutan redan, så jag kanske gör fel. Jag är ju inte på långa vägar lika bra på det här programmet som Visma Admin.

Men, varför har ni valt att låsa för ändringar i vissa fall, då det blir så "fula" huvudböcker och så lång omväg att gå för att rätta?

Mvh Lena
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Lena,

Vissa verifikationer som inte är inkluderade i en låst bokföringsperiod har statusen Preliminär och kan ändras. De verifikationer du kan ändra är Manuell verifikation, Övrigt uttag, Övrig insättning, och Inköp mot kvitto.
Att det inte går att ändra i alla lägen beror på att det hänger ihop med andra delar i programmet, t ex kassa- och bankhändelser.
I vår skrivna hjälp Ändra preliminära verifikationer så kan du se när du kan ändra och inte.

Ha en fortsatt fin dag!

/Annelie

LW -60
UTFORSKARE

Tack, Annelie, för alla svar.
Ha en fin dag du också!

Mvh Lena