Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Angivet IBAN finns redan på ett annat bankkonto.

Hej,

Jag har flera valutakonton på Wise, och jag behöver bokföra varje valuta för sig i Visma eEkonomi. Problemet jag stöter på är att Wise tilldelar samma IBAN för alla mina valutakonton, och när jag försöker lägga till dessa konton i Visma eEkonomi får jag felmeddelandet: "Angivet IBAN finns redan på ett annat bankkonto."

Jag skulle uppskatta er hjälp med följande frågor:

  1. Hur kan jag skapa separata bankkonton i Visma eEkonomi för varje valuta trots att de delar samma IBAN?
  2. Finns det en rekommenderad metod för att hantera detta, såsom att använda underkonton eller skapa konton utan att ange IBAN?
  3. Om det finns några workaround eller bästa praxis som ni rekommenderar för att hantera flera valutakonton med samma IBAN, vänligen informera mig om dessa.

Jag vill kunna bokföra varje valuta separat för att få en korrekt bild av mina transaktioner och saldo i respektive valuta.

Tack på förhand för er hjälp!

Med vänliga hälsningar,

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @ecosupplements 

 

Välkommen som ny forummedlem 🙂

 

Varje valutakonto i Visma eEkonomi måste ha ett ifyllt IBAN som är unikt, vilket inte går att komma runt.
För att hålla reda på dina saldon i respektive valuta krävs att du har ett valutakonto.

 

Ett alternativt arbetssätt om du inte kan ha flera valutakonton är att manuellt bokföra beloppen på olika 19-konton för varje valuta. Detta är dock en helt manuell hantering då beloppen bokförs i SEK, vilket innebär att du manuellt behöver uppdatera dessa beroende på valutakurs och avstämning mot banken.

 

Du är varmt välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via Feedback och förslag, som du hittar längst ner till vänster i ditt program. Andra kunder får gärna dela med sig av hur ni har löst detta.

Trevlig helg!

/Tinna