Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Angivet IBAN finns redan på ett annat bankkonto.

Hej,

Jag har flera valutakonton på Wise, och jag behöver bokföra varje valuta för sig i Visma eEkonomi. Problemet jag stöter på är att Wise tilldelar samma IBAN för alla mina valutakonton, och när jag försöker lägga till dessa konton i Visma eEkonomi får jag felmeddelandet: "Angivet IBAN finns redan på ett annat bankkonto."

Jag skulle uppskatta er hjälp med följande frågor:

  1. Hur kan jag skapa separata bankkonton i Visma eEkonomi för varje valuta trots att de delar samma IBAN?
  2. Finns det en rekommenderad metod för att hantera detta, såsom att använda underkonton eller skapa konton utan att ange IBAN?
  3. Om det finns några workaround eller bästa praxis som ni rekommenderar för att hantera flera valutakonton med samma IBAN, vänligen informera mig om dessa.

Jag vill kunna bokföra varje valuta separat för att få en korrekt bild av mina transaktioner och saldo i respektive valuta.

Tack på förhand för er hjälp!

Med vänliga hälsningar,

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @ecosupplements 

 

Välkommen som ny forummedlem 🙂

 

Varje valutakonto i Visma eEkonomi måste ha ett ifyllt IBAN som är unikt, vilket inte går att komma runt.
För att hålla reda på dina saldon i respektive valuta krävs att du har ett valutakonto.

 

Ett alternativt arbetssätt om du inte kan ha flera valutakonton är att manuellt bokföra beloppen på olika 19-konton för varje valuta. Detta är dock en helt manuell hantering då beloppen bokförs i SEK, vilket innebär att du manuellt behöver uppdatera dessa beroende på valutakurs och avstämning mot banken.

 

Du är varmt välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via Feedback och förslag, som du hittar längst ner till vänster i ditt program. Andra kunder får gärna dela med sig av hur ni har löst detta.

Trevlig helg!

/Tinna 
 

Flatbat
MEDLEM

Hej,

Vad är meningen med spärren att registrera samma IBAN på flera valutakonto?

Detta är ju verkligheten, då flera banker såsom Revolut Business, Wise, m.fl. har samma IBAN för flera separata valutakonton, så det är väl bara för er att ta bort den kontrollen i programmet?

 

Ett litet medskick till Visma:

Även om det antagligen var tanken i slutet av 90-talet, att IBAN-nummer = kontonummer, så har det hänt en del senaste decennierna... 🙂
WISE har funnits sedan 2012-ish och fungerar till och med med bankernas egna SWIFT-system sedan något år tillbaka. 
Kanske dags att släppa på den där hårda begränsningen och göra om det till en varning?

Jag tycker det är bra att Visma som leverantör vill hjälpa kunden att inte skjuta sig själv i foten men när ni indirekt hittar på egna regler som uppenbarligen inte finns i verkligheten så blir det lite konstigt. Inte första gången sådana exempel dyker upp här i forumet.

(Nej, jag själv är inte drabbad i just detta fallet, bara lite frustrerad på att leverantören av mitt favoritsystem krånglar till det ibland. :-))

Med det sags, skrivet, trevlig fredag!

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej,

 

Precis som min kollega Tinna har skrivit tidigare så är detta en begränsning i programmet och för närvarande behöver varje valutakonto ha ett unikt IBAN nummer inlagt.

 

Du får gärna dela ditt förbättringsförslag via Feedback och förslag som du hittar längst ned till vänster inne i Visma eEkonomi så kommer detta direkt till våra utvecklare.

 

Ha det fint!
/Jenny