Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ångra kreditfaktura - eEkonomi

Hade en kund som i mitt kundregister stod som att hon betalade till kassa, men hon betalade med kort. Kom på detta senare. Ändrade då kunden till kortbetalning. Sedan gjorde jag en kreditfaktura till henne, men utan att lyckas koppla den till den aktuella debitfakturan. På kreditfakturan står det: "Förväntad utbetalning till betalkort för faktura ..." och "Fordran på kortinlösare". Första problemet med debitfakturan har jag löst med en ny kreditfaktura, men jag har ju kvar en kreditfakturan. Jag har fått förslag på att göra en ny debitfaktura. Men då vet jag inte hur jag skall kunna koppla den mot kreditfakturan. Nu har jag ju minus på konto 1580.
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej DanielN,

1. Du skapade en kundfaktura med inställning kontant för betalningsvillkor på kunden.
2. Du ändrade sedan inställning för betalningsvillkor på kunden till kortbetalning.
3. Sedan skapade du en kreditfaktura för kunden men lyckades inte koppla den till debetfakturan.
4. Du har löst så att ursprungsfakturan krediterades korrekt men nu funderar du på hur du ska koppla en ny debetfaktura mot den felaktiga kreditfakturan?

Om jag förstår dig korrekt så skapade du den första kreditfakturan (steg 3) genom att skapa en ny kundfaktura och sedan markera rutan för kreditfaktura. Därmed så utgick programmet från de nya inställningarna för kortbetalning när kreditfakturan skapades och blev felaktig.

För att åtgärda detta får du skapa en ny faktura (debetfaktura) för kunden med betalningsvillkor kortbetalning som motsvarar kreditfakturan (samma fakturadatum och belopp). Nu kommer du ha en kreditfaktura och en debetfaktura med inställningen kortbetalning för kunden. Du kan sedan gå in via Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse - lägga till en händelse som motsvarar kreditfakturan och en händelse som motsvarar debetfakturan. Båda ska vara på samma datum. Sedan får du matcha båda händelserna med bokföringshändelse Inbetalning från betalkort samt plocka upp den korrekta fakturan för respektive händelse. När du har gjort detta kommer de inblandade kontona gå +/- noll på samma datum.

Om det är rörigt eller om du har några funderingar får du gärna återkomma!

/Fanny