Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

carleric
MEDLEM

Ångra resp kreditera faktura

Hej,

 

Säkert en s k dum fråga, men vad är det för skillnad på att "ångra faktura" respektive att "kreditera" i Visma eEkonomi? Alltså - vilken skillnad blir det beträffande de dokument som produceras i programmet om man väljer det ena eller det andra?

 

Tack på förhand.

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @carleric!

 

Det finns inga dumma frågor hos oss, bara dumma svar 🙂
Det är dessutom en fullt rimlig fråga att ställa eftersom att funktionerna är relativt lika, så jag ska försöka förklara respektive funktion så du ser skillnaderna.

 

När du ångrar en faktura så skapar programmet automatiskt upp en kreditfaktura och kvittar dessa mot varandra. Den här funktionen är lämplig att använda om du exempelvis har skapat upp en felaktig faktura och vill ta bort den. Du kan bara ångra fakturor om de är obetalda.

 

När du väljer att “bara” kreditera en faktura så kommer programmet inte att kvitta fakturorna mot varandra, det skapas helt enkelt bara upp en kreditfaktura. Oftast används funktionen om du ex. ska skicka ut en kreditfaktura till en kund eller leverantör, eller om du har skapat upp en felaktig faktura som registrerats som helt eller delvis betald som du vill ta bort. Då måste du manuellt kvitta ursprungsfakturan mot kreditfakturan.

Det går att ångra och kreditera både kund- och leverantörsfakturor.

 

Om du vill läsa mer så passar jag på att skicka med våra hjälpavsnitt Ångra en kundfaktura och Kreditera faktura.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, du får gärna återkomma om du har några andra frågor eller om något känns oklart.

Önskar dig en fortsatt fin tisdag!

/Tinne

carleric
MEDLEM

Tack för ett klargörande svar.