Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Oskar Sörman
MEDLEM

Ångra verifikationer för en månad, funkar det?

Har en fundering kring att ta bort/ångra en hel månads bokföring. 

 

Har haft strul med import av SEI-fil från vårt bokningsprogram in i Visma eekonomi. Där av skulle jag vilja ångra en hel månad för att få importen korrekt. Är detta möjligt eller måste jag korrigera alla verifikationer var för sig? (Gjorde en miss och har dubbelbokfört vissa poster i transaktionsrapporten som redan var med i importen). 

Tacksam för hjälp 🙂 
Mvh Oskar

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Oskar! 

Det finns lite olika alternativ och lösningar i Visma eEkonomi för dig, beroende på hur många verifikationer som är felaktiga tänker jag att du kan se över möjligheterna nedan och avgöra vilket som passar dig bäst. 

 

I Visma eEkonomi finns det färdiga lösningar för att ta bort eller makulera verifikationer. Så länge verifikationen inte ligger i en låst bokföringsperiod och därmed är preliminär samt att den inte innehåller 19-konton. För att slippa onödiga korrigeringsverifikationer kan detta vara ett alternativ att se över. I vårt skrivna hjälpavsnitt Ta bort eller makulera en preliminär verifikation kan du läsa mer. 

 

Ett annat alternativ är att rätta verifikationerna i en och samma verifikation. Jag tolkar det som att alla verifikationer ändå ligger inom samma månad och att det dessutom endast är vissa verifikationer som är dubbelbokförda. Det är svårt att beskriva exakt hur du går till väga i och med att jag inte ser exakt vad som ska korrigeras men vet du vilka verifikationer som blivit dubbelbokförda så kan du korrigera alla konton och saldon inom samma verifikation. Korrigeringsverifikationen skapar du i så fall under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation
 

Alternativt så skapar du en korrigeringsverifikation till varje händelse som är felaktig. Mer om det finns att läsa om i vårt skrivna hjälpavsnitt Skapa en korrigeringsverifikation

 

Hoppas detta ger lite klarhet i hantering, återkom om något känns oklart! 
/My 

Hej! Tack för snabbt svar. Samtliga verifikationer är till 19-konton vilket verkar göra det hela svårare.... Vet inte exakt vilka verifikationer det handlar om ännu, utan tänkte att "börja om" skulle spara mig tid och energi... Men då måste jag alltså korrigera verifikationerna då dom innehåller 19-konton?

Mvh Oskar

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej igen! 

Ja det stämmer. Det kommer på ett eller annat sätt behöva korrigeras via korrigeringsverifikationer. Sen kan du som sagt korrigera alla händelser tillsammans via en manuell verifikation som sammanfattar allt, du får då kontrollera alla sammanlagda saldon på respektive konto. Ett bra sätt att felsöka är genom att gå till Bokföring - Kontoanalys och se över kontona i huvudboken. 

Alternativt så skapar du en korrigeringsverifikationer till respektive verifikation som är felaktig. 


Önskar dig en fortsatt fin dag! 
/My