Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Annan fakturamall

Vi gick över till Eekonomi 1a januari från Visma Administration 1000 pga jag behöver ett webbaserat ekonomiprogram för betalning o fakturering. Jag har pratat mer Er support och försäljning om problemen som nu uppstått för oss när det gäller fakturering. Jag måste ha fler rutor att fylla i på fakturorna likt de jag hade tillgång till tidigare. Jag saknar ruta för
Ert ordernummer
Leveransvillkor
Leveranssätt
Våra kunder har olika ordernummer som måste vara med på faktura för att vi skall få betalt
Leveransvillkoren är olika vid varje leveranstillfälle och måste framgå på fakturan

Jag behöver kunna jobba med fritext på artikelnivå och inte artiklar eftersom vi ej har artiklar utan har olika produkter varje gång vi levererar och dessa är inte återkommande varför vi inte kan skapa artiklar och jobba efter. Behöver kunna välja fritext samt antal o pris

Behöver på varje faktura även kunna styra momsen på varje rad för om det är omvänd skattskyldighet för byggmoms eller ej

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan nog inte svara på alla frågor men svara det jag känner till på några frågor även om det kanske inte helt/på bra sätt löser ert behov.

Det går att lägga till textfält på fakturan om ni behöver manuellt klistra in olika texter manuellt på varje faktura såsom leveransvillkor och leveranssätt

under företagsinställningar kan man kryssa i en del förutsättningar såsom säljer med omvänd moms mm se flik fakturering och flik övriga uppgifter

sedan går det att skapa ett antal "dummyartiklar"  som motsvarar de typer av produkter ni säljer:
t ex en omvänd moms produkt och då kan man i artikeln ange omvänd moms och konto etc och om man väljer den artikeln så blir det ingen moms på fakturan för den raden - det går att ha en momsad artikel på nästa rad


man kan manuellt ändra på varje rad under Benämning till den produkt man säljer om man vill samt då välja antal och pris och rabatt per rad

deras ordernummer hittar jag inte - en möjlig väg runt problemet kan vara att lägga upp ett projektnummer per ordernummer. och använda projektnummer = deras ordernummer






Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Martin!

Skulle det fungera att göra lösningen som Jan skrev ovan om fritextrutor där du anger kundens ordernummer?
Du kan lägga in en textrad direkt på fakturan genom att klicka på det gröna plustecknet under artikeln.

Leveranssätt, leveransvillkor och även leveransdatum ställer du in redan på kunden. Gå till Försäljning - Kunder - redigera. Ute till höger finns rutor för Leveransvillkor och Leveranssätt att välja på. Är det olika leveranssätt vid fakturering går man in och byter på kunden innan man skapar fakturan.
Dessa syns sedan under kundnummer och fakturanummer på själva fakturan.

Om du fakturerar omvänd skattskyldighet ställs även detta in på kunden. Rutan längst ner till vänster är avsedd för det. Då blir fakturan korrekt momsfri. Du ska inte skapa en momsfri artikel och samtidigt bocka i det på kunden, då kommer det bli fel.
Omvänd skattskyldighet styrs sedan på artikelnivå (kunden måste dock vara ibockad för det också). När du har bockat i det på kunden och skapar fakturan och slutligen lägger in artikeln kommer en ruta för "momsfri" upp. Om den ska vara omvänd skattskyldighet låter du rutan vara kvar och om det är fler artiklar på som inte ska vara det bockar du ur rutan för momsfri på dessa. 
Exempel på hur det kan se ut:



Som skrivet ovan syns leveranssätt och leveransvillkor först om du väljer att bokföra fakturan eller förhandsgranska.

Hoppas detta passar ert önskemål 🙂

Ha en trevlig dag!