Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
UTFORSKARE

Apple fakturerar mig som privatperson - eEkonomi

När jag handlar verksamhetsrelaterat av Apple med mobilen (gäller både vid köp av App eller iCloud-tjänst) så fakturerar Apple mig ändå som privatperson trots att jag är företagare. Inte bra. För att hantera detta (slippa dubbelbeskattning?) har jag läst på en del om detta både här på forumet och runt om på nätet.

När jag enligt ovan applicerar vad jag läst och lärt mig här t ex https://www.momsens.se/hur-bokfor-man-inkop-av-app-till-foretaget-nar-google-fakturerar-dig-som-pri så får jag ett meddelande om Momskontroll i eEkonomi. Det lyder:

"Ingen av raderna på leverantörsfakturan har momskod 20 eller 21. Vill du fortsätta ändå? När en leverantör är en utländsk leverantör inom EU ska man normalt bokföra inköpssumman på konto som har momskod 20 eller 21, annars riskerar du att momsrapporten blir fel. Vill du fortsätta: Ja eller Nej"

Då det här inte är ett "normalt" fall, baserar jag på att Apple lagt på moms än om jag köpt som företagare, så förstår jag inte om jag ska bry mig om detta med momskod eller inte. Jag har trots allt ett alternativ om att fortsätta ändå, inte bara backa och göra om.

I exemplet som jag länkade till ovan så nämns inget om momskorder. "Det är bara att göra." Däremot när jag pratade med Visma-supporten nyligen om detta så tyckte de att jag skulle skapa ett nytt konto i 4xxx och lägga på momskod 21 på det kontot istället för att använda 6540 IT-tjänster. Men då jag inte vet riktigt vad det innebär att lägga på en momskod så vill jag höra mig för här i forumet innan.

Förslaget av nytt konto löd så här:
Kontonummer: 4535
Namn: Inköp av tjänster inom EU
Momskod: 21 - Inköp av tjänster från annat EG-land 25%
Kryssad: Använd resultatenheter på kontot
Ej kryssad: Lås för manuell kontering

Blir det rätt så? Eller behöver jag göra annorlunda för att det är så speciellt fall det här?

Tacksam för input.
31 SVAR 31
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Apple fakturerar mig som privatperson - eEkonomi

Har också sett det för ett tag sedan.
Om jag minns rätt så var det i samband med att jag (firman)
köpte en sak från en privatperson på eBay U.K.
Kollade upp hur MOMS skall hanteras, och då skall det inte betalas någon MOMS,
varken av privatpersonen eller av mig.
Skapade en faktura i pund utan MOMS och fick ditt felmeddelande.
Min "lösning" på felmeddelandet var att ignorera det.
Fick också fel vid MOMS rapporten, och använde samma lösning.
eEkonomi har många problem med utlandsaffärer...
Tyvärr lär man väl göra fel själv förr eller senare,
och då är det inte rätt att ignorera 😉
Highlighted
UTFORSKARE

Hej A.P.R. Tack för din input.

Önskar jag förstod vad som händer om jag trycker "Ja" och ignorerar problemet / momskoden. Såvitt jag förstår har Skatteverket redan fått sina pengar, sin moms, i och med att Apple betalat in dem vid köptillfället. Frågan är bara hur jag "bevisar" detta med rätt bokföring?
Highlighted
NY MEDLEM

Du bör använda 4xxx-konto. Lite beroende på vilken företagsform du har, tror jag dock att du bokför kostnaderna som eget utlägg (2893) istället för leverantörsskulder. 

Ett exempel: 

2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del (KREDIT)
 4056 - Inköp varor 25% EG (DEBET)
 2615 - Beräknad utgående moms på varuförvärv från annat EG-land, 25% (KREDIT)
 2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet (DEBET)

Detta under förutsättningen att Apple dragit pengarna från ditt privata kredikort. 

Highlighted
UTFORSKARE

Hej. Tack för din input.

Det har nog krupit in ett missförstånd. Låt mig försöka utrycka det tydligare ..
Apple har dragit summa (och kallar det att fakturera mig) för en tjänst inklusive moms från mitt företagskort.
Företagsformen är enskild firma.

Lust att utveckla lite varför du föreslår ett 4xxx-konto istället för 6xxx?
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!
Vilken adress står på Apples faktura? Utgå från det - var det Kalifornien eller EU stat? Det skall vara konto 4___ (hitta den som passar i BAS kontoplan) och den moms som du skrev. Kodnummer är samma som nummer för en ruta i momsdeklaration.
Highlighted
NY MEDLEM

Därför att om du köper en tjänst/produkt från utlandet och bokför det på 6xxx-konto istället för 4xxx-konto, så får du fel i momdeklarationen. 
Highlighted
UTFORSKARE

Hej Tatiana. Tack även för din input.

Jag letar just nu i BAS och kontoplanen i eEkonomi efter passande 4xxx-konto. Men kanske det kommer till att skapa det där kontot som jag pratade med supporten om, 4535 - om jag inte hittar ett konto som passar.

På fakturan står det Irland.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!
Då passar konto 4535 bra och 2645 och 2614 för moms!
UTFORSKARE

Max, okej.

Så författaren har fel alltså, som föreslår 6540 på sidan https://www.momsens.se/hur-bokfor-man-inkop-av-app-till-foretaget-nar-google-fakturerar-dig-som-pri?