Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Apple fakturerar mig som privatperson - eEkonomi

Det kan jag inte uttala mig om. Min gebit är inte redovisning. Men för mig blir momsredovisningen fel när jag använder 2615/2645 och sedan anger ett 6xxx-konto istället för ett 4xxx-konto. Det har med vilka momskonton som respektive kontogrupp är kopplade till i eEkonomi. 

Om du går till Inställningar > Kontoplan och sedan tittar närmare på 6540 så ser du följande: 

Kollar du därefter på 4056 (tex): 

Du kan säkert korrigera allt manuellt vid momsredovisningen, men det verkar ju vara väldigt mycket onödigt jobb. 
Highlighted
NY MEDLEM

Enligt "https://www.momsens.se/eu-moms" så är du rökt, om Apple fakturerar dig som privatperson med MOMS. Den kan inte avräknas.
Du måste därför lägga till Svensk MOMS (och dra av den samtidigt),
vilket innebär att den utländska MOMSen är en förlust.
Du skall nog begära tillbaka MOMSen av Apple för att kunna köpa utan MOMS.

Normalt skall man begära faktura utan MOMS i förväg.
Du kan möjligtsvis kontakta landet där Apple drog MOMSen och begära att få tillbaka den vägen.

https://www.momsens.se/eu-moms:
Leverantörsfakturor från annat land

När en leverantörsfaktura kommer från ett annat land än Sverige (dvs ej inrikes faktura till ditt företag) ska det i princip aldrig vara någon moms specificerad när den är ställd till ditt svenska företag. Ibland får man utländska fakturor med utländsk moms. Då du som köpare i Sverige ska redovisa momsen till Skattemyndigheten blir det fel om leverantören redan lagt på sitt hemlands moms. T.ex. ett tyskt företag lägger på tysk moms och skickar fakturan till ditt svenska bolag. Du får då en högre kostnad eftersom du ej kan dra av/lyfta den utländska momsen (du kan ej dra av tysk moms i Sverige). Det finns ett antal undantag när det gäller hur framför allt olika tjänster ska behandlas skattemässigt, men det går ej täcka in alla varianter på ett enkelt sätt utan det kan egentligen bara bedömas från fall till fall av en momsexpert.

Highlighted
UTFORSKARE

Tack för er input. Mycket värdefullt.

Just kontot 4535 finns inte, jag behöver skapa det om jag ska använda det i bokföringen. Är det någon särskild anledning till att jag bör skapa ett 4xxx-konto, t ex 4535, istället för ett 6xxx-konto, t ex 6545 - så länge jag kopplar rätt momskod till det?
Highlighted
UTFORSKARE

A.P.R,

Jag har förstått att jag är "rökt". Men eftersom det handlar om så små pengar är min enda avsikt med att ta upp detta här på forumet att lära mig göra rätt i bokföringen så att det inte blir "mer fel" så att säga.

Jag kommer inte kräva tillbaka mina momspengar av Apple.
Highlighted
NY MEDLEM

Nackdelen att användda 6xxx-konto är att om du skulle behöva använda det kontot för inhemska inköp så blir det nog struligt. Varför inte använda ett existerande 4xxx-konto eller skapa ett? Klicka på "Visa inaktiva konton" så kommer du få upp 4535 som du sedan kan aktivera. 
Highlighted
UTFORSKARE

Jag får nog skapa 4535 för jag kan inte hitta det i min kontoplan, även när jag "visar inaktiva poster". Det närmaste jag hittar är 4531 "Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms" (momskod 22) och 4545 "Import av varor, 25 % moms" (momskod 50).

Jag förstod tyvärr inte detta om att återanvända kontot för inhemska inköp. Kontot skulle väl uteslutande användas för inköp från andra länder som är med i EU? "Nackdelen att användda 6xxx-konto är att om du skulle behöva använda det kontot för inhemska inköp så blir det nog struligt."
Highlighted
NY MEDLEM

Hej. Jag har även lagt upp 4539 som motkonto (krediteras) till 4535 och bokar även mot, i detta fall, 6-konto. Visserligen två extra rader i bokföringen men momsrapport blir rätt.
Highlighted
NY MEDLEM

Du måste uppge ditt VAT-no och visa att du är företagare för att Apple ska sluta debitera dig moms. Har de redan gjort det känner de inte till ditt VAT-no och du får räkna även momsen som en kostnad, och du får även räkna den fiktiva momsen på momsen, så att säga. Sannolikt får du dem inte att återbetala någon moms eller göra om betalningen bara för att du inte uppgett ditt VAT-no. Det går att kräva tillbaks moms via den svenska skattemyndigheten, men jag tror minsta summan är 4000 kr eller något sådant.

Konto 6540 är för inköp inom Sverige med 25% moms, du får lägga upp annat konto när det gäller inköp av IT-tjänster och där sätta rätt momskod.

UTFORSKARE

Hej Fredrik.

Det är bra att du skriver det där - för framtida referens eller om någon annan som kommer till den här tråden i framtiden kanske inte vet om detta. Men jag personligen är väl medveten om detta. Det är bara det att det ännu inte är möjligt hösten 2018 att ange ett VAT-nummer i den butik där Apple säljer appar och iCloud-tjänster. Kanske blir det möjligt i framtiden.

Så, diskussionen gäller hur man hanterar momsen i bokföringen när säljaren vägrar sälja till mig som företagare. Det är ju inte så att jag kan gå till en annan affär och köpa apparna och tjänsterna till min iPhone där istället ...
Highlighted
UTFORSKARE

Hej Classegw.

Intressant. Lust att visa med bild eller skriva upp rad för rad hur en sån verifikation ser ut?