Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Apple fakturerar mig som privatperson - eEkonomi

Byt till Android?

Ett alternativ är att köpa med ett privat kreditkort och bokföra som eget utlägg.
Highlighted
UTFORSKARE

Hej Max,

Tack, fast jag kommer inte att byta mobilplattform. iOS 12.1 har precis släppts och med den versionen följde en massa roliga och viktiga Emoticons med ..!

Skämt åsido! Jag har för ett tag sedan redan erkänt mig besegrad av detta bokföringstekniska strul. Jag har därför slutat att göra mina inköp från Apple, om än verksamhetsrelaterade, med företagskortet. Varför jag ber om hjälp här och nu är för att jag behöver plåstra om de inköp jag redan gjort, där "skadan" redan är skedd så att säga.

Vet inte hur det skulle förenkla saken om jag tog upp det som eget utlägg. Blir det inte strul med momsen ändå då? Jag tänkte helt enkelt skippa att ta upp det i företaget framöver.

Förresten? Är Googles App Store så mycket bättre på det här med sälja till företag? Kan man ange ett VAT-nummer hos Google? Jag ser att folk har problem med Adwords bl a ...
Highlighted
UTFORSKARE

Jag skapade 4535 och kopplade momskod 21 med 25% moms och bokförde så här:

Innan jag klickade "Bokför" var summa av debet och kredit 9kr. Efter att jag bokfört så blev summa av debet och kredit 11,25kr. Skumt.

Highlighted
NY MEDLEM

Som tidigare sagts så måste faktura från EU-leverantör innehålla info om att det rör sig EU-handel och omvänd momsplikt samt köparens momsnr för att de inte ska debitera någon moms. Så jag har gjort enligt bild. Du får inte dra av någon moms om fakturan är fel men måste däremot betala svensk moms.
Highlighted
NY MEDLEM

Om totalbeloppet inklusive den utländska momsen är 9 kr, så anser jag att du har bokfört korrekt, även om jag kanske hade valt konto 6541 (som jag själv har aktiverat och satt momskod 21 på för IT-tjänster inom EU, annars använder jag 6540 för IT-tjänster inom Sverige). Kontoklass 4 är ju för material och varukostnader.

Highlighted
NY MEDLEM

Läste lite snabbt om app-moms på momsens.se efter mitt svar och får tillägga att mitt svar kanske är felaktigt gällande app-moms men korrekt för varuhandel. I mitt fall gällde det vårt första försök till inköp av begagnat fordon från EU-land där säljare debiterade sin moms trots att vi uppgav vårt moms-nr. Fakturan saknade även info om EU-handel o.s.v. och var därmed felaktig och Skatteverket slog ner stenhårt på oss. Vi fick betala närmare 150.000 i moms och det räknades fram på bilens pris + säljarens moms! Jättekul, not...
Highlighted
UTFORSKARE

Fredrik! Som jag önskar att jag hade sett din input innan jag bokförde detta i natt. Jag tycker också det är märkligt att sätta denna it-tjänst (köp av appar och iCloud) i kontoklass 4xxx. Kontoklass 6xxx (t ex 6541) hade känts mycket bättre som jag nämnde ovan. Men de flesta här, inklusive supporten hos Visma, föreslog 4xxx-serien eftersom det "skulle bli fel annars". .. därav valde jag som jag gjorde.

Enligt Apples ekonomiavdelning, som jag pratat med, så har svensk moms om 1,80kr betalats in till svenska Skatteverket i och med mitt köp. Enligt fakturan från dem står det bara "Inklusive moms på 25 %", och längre ner "Moms-nr i Irland: IE9700053D". Jag vet tyvärr inte riktigt vad som stämmer här, och om jag kanske behöver betala svensk moms ovanpå det redan momspålagda priset. Rörigt.
Highlighted
UTFORSKARE

Jag ska titta närmare på ditt bokföringsförslag och se vad det gör. Har lite brådis från kontoret just nu bara ... Senare!
Highlighted
UTFORSKARE

Classegw,
Aj vilken tråkig summa att behöva hantera. Mina futtiga ~2kr är så klart bara luft i jämförelse. Men! Jag vill ändå göra det rätta och förstå varför, så att det känns bra i magen efteråt.
Highlighted
NY MEDLEM

Du behöver inte betala, endast deklarera, det blir plus minus 0