Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mbjoerklund
MEDLEM

Arbetsgivaravgift på skattepliktig förmån när ingen bruttolön finns?

Hej, har sett detta ämne under "Lön 600" men inte under "Lön Direkt" så jag ställer min fråga här, med risk för att jag missat att det finns ett svar någon annanstans i forumet:

Jag har Visma Lön Direkt, och har följande situation: ingen bruttolön ska betalas ut, men en skattepliktig förmån finns; en sjukvårdsförsäkring (som exempel, säg att förmånsvärdet = 200 kr).

När jag lägger in detta i Lön Direkt (bruttolön 0 kr, förmån 200 kr) så verkar det dock inte beräknas någon arbetsgivaravgift så länge som det totala skattepliktiga beloppet understiger 1000 kr. 

Gör jag något fel, eller har jag missförstått hur det funkar med arbetsgivaravgift på förmåner?

Mvh Mikael B

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Eftersom det inte är avgift om ersättningen är under 1000 för året blir det säkert avgift på hela beloppet när du väl kommit över det beloppet, dvs 6e gången det ska förmånsbeskattas om det är 200 per månad . Så har det fungerat i alla löneprogram jag använt genom åren. 

mbjoerklund
MEDLEM

Tack för svaret, jag kör på som nu, och ser vad som händer när det ackumulerade beloppet kommit upp i över 1000 kr. (Och det sker sannolikt ganska snart, då jag troligen inom ett par månader även kommer att betala ut "ordinarie" lön, utöver förmånen)