Hej
Numera ska man ange arbetsplatsens adress i arbetsgivardeklarationen. I eEkonomi kan man bara ange företagets adress. Jag behöver skriva olika adresser på olika anställda. Hur gör jag då?
På varje anställds flik Skatt i registret.
Hej. Tack för ett väldigt snabbt svar. Tyvärr förstår jag inte vad du menar. Var hittar jag "Registret" ? Flikar för de anställda hittar jag under "Anställda" men där har jag bara flikarna "Grunduppgifter" och "Löneuppgifter".
Sorry, jag utgick från hur det är i Lön Smart - men då har du nog "vanliga" lönedelen i eEkonomi - där vet jag faktiskt inte var uppgifterna ska matas in. Nån annan som vet? Annars får du kolla med supporten.
OK. Jag anade att det finns i något tillägg. Tack ändå.
Hej @PBAB
Som lönedelen i Visma eEkonomi ser ut idag så får du ändra på de anställda på Skatteverket.se.
Detta är något som vi jobbar på att lösa men det blir nog denna hantering i minst 2 rapporteringar till.
När vi har en färdig lösning uppdaterar vi här i tråden.
Ha en fin dag!
/Tinna
Hej. Jag tänkte att det är nog så jag får göra. Filen jag får från eEkonomi skriver inte över den uppgiften som jag lagt in själv på Skatteverket?
Hej PBAB,
Om du har lagt in uppgifterna manuellt inne på skatteverket.se först och sedan läser in filen så kommer uppgifterna som du har lagt in manuellt att försvinna.
Korrekt ordning är att ladda upp filen hos skatteverket.se först och att du därefter justerar uppgifterna manuellt.
Ha en fin helg!
/Agatha
Hej @PBAB__ !
Nu kan du med eEkonomi Lönebesked uppdatera till Visma Lön Direkt. Det gör du under Lön - Lönebesked med ett par klick.
Läs mer här: Kom igång med Visma Lön Direkt om du tidigare har arbetat i Visma eEkonomi Lönebesked »
Har du gjort löner under mars månad i Visma eEkonomi Lönebesked behöver du skapa arbetsgivardeklarationen i eEkonomi Lönebesked, men framöver sen så gör du dem i ditt uppdaterade program. - och där kan du ange adress och tjänsteställe per anställd 🙂
I Visma Lön Direkt finns en massa andra härliga grejer som du nu också har tillgång till.
Se här: Vilka funktioner finns i Visma Lön Direkt när jag har uppdaterat från Visma eEkonomi Lönebesked »
Hej. Nu har jag skickat in den första "nya" arbetsgivardeklarationen. So far so good men jag hittar inte var jag kan fylla i arbetsplatsens adress för de anställda. Jag kan bara fylla i den för mig som uppgiftslämnare. Var fyller jag i den för de anställda? De har olika adresser till arbetsplatsen. Nu måste jag fortfarande ändra de uppgifterna manuellt hos Skatteverket.
Dessutom hänger inte sjuklönekostnaden med längre. Det gjorde den innan. Nu var den rutan tom. I detta fallet skulle det stått "0". Ingen stor sak men har det fungerat tidigare borde det kunna göra det nu också.
Hej @PBAB__ !
Inne på varje anställd under fliken Skatt så finns de en inställning där man kan skriva in tjänsteställe för varje anställd. De hittar dem under fliken Skatt - Arbetsgivardeklaration - bockar i egen inställning och skriver då in de olika tjänsteställena som de tillhör istället för att behöva ändra manuellt på skatteverket varje gång.
Angående att sjuklönekostnaden inte hänger med behöver du kontakta supporten, som kan koppla upp sig mot din skärm för att felsöka vidare. Du kan även kika på de lönearterna som du har använt under Inställningar - Löneinställningar - Lönearter så de lönearterna som du använt har en ruta i AGIn.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
Hej
Tack för svaret. Det hade ni gömt väl 😉 Nu har jag ändrat adressen på dem det gäller.
Sjuklönekostnaden har i princip alltid varit 0 kr. Jag använder alltså inte den lönearten. Men då har det också stått 0 kr i AGIn. Det gör det inte längre. Nu är rutan tom och det godkänner inte Skatteverket. Jag får alltså skriva "0" själv i den rutan. Jag ska väl inte behöva ta upp en sjuklön på 0 kr för att det ska bli så i AGI? Då är det enklare att skriva 0 i deklarationen. Som sagt, ingen stor sak men lite konstigt att det inte fungerar längre.
Tack för hjälpen.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.