Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Per Melin
UTFORSKARE

Årsredovisning avrundar olika på olika ställen

Jag använder tillvalet Deklaration/Årsredovisning.

 

Efter att jag låst deklarationen har jag ett balanserat resultat på 4 685 250,50. Notera de 50 örena.

 

I årsredovisningen avrundas nu denna summa olika på olika ställen:

  • Under Förvaltningsberättelse, flik Eget kapital visar programmet denna summa som avrundad ned. 
  • Men den är avrundad upp på sidan Balansräkning samt under Förvaltningsberättelse, flik Resultatdisposition.

När jag klickar på "Kontroll av årsredovisning" får jag två varningar för denna diff på en krona. Men programmet har ju själv gjort uträkningen baserat på bokföringen. Jag har inte friserat några siffror i årsredovisningen. Och det finns inget sätt för mig att korrigera den felaktiga avrundningen under Eget kapital.

7 SVAR 7
Per Melin
UTFORSKARE

Nedan är den felaktiga avrundningen. Om jag klickar på i-ikonen ser jag de hämtade beloppen med ören.

 

4 850 193,23 - 243 000 + 78 057,27 = 4 685 250,50

 

Screenshot 2021-10-12 at 16.00.34.png

Hej Per!

Tack för ditt inlägg. Vi är medvetna om avrundningen och att den görs annorlunda på de olika ställena i programmet. Du kan läsa mer om det i vår tråd Olika avrundningsdifferenser i årsredovisning jämfört med deklaration där min kollega Karl ger en förklaring till varför det blir såhär. 

 

Vänligen Tinna

Hej Tinna,

 

Jag har sett den tråden men jag tror inte den är relevant här.

 

Den tråden handlar om hur deklaration och årsredovisning hanterar avrundning olika. Problemet här har inget med deklarationen att göra alls. Det uppstår en diff p.g.a. att en summa avrundas olika på samma sida i årsredovisningen.

Untitled.png

Hej Per

Vet inte om detta egentligen hjälper dig. Men jag hade exakt samma problem med min årsredovisning i år.  Ören och avrundningar som bråkade som gjorde att det diffade på 1kr på precis samma sätt som du beskriver i din bild.

 

Efter samtal med visma-support och samtal med redovisningskonsult landade iallafall jag i att skicka in det som det var. Enligt min redovisningskonsult var diffen på 1kr inget som bolagsverket brydde sig om. Örena finns redovisade i bokföringen om någon vill kolla på det med lupp.

Jag håller med om att detta problem är väldigt störande och jag brukar lösa det genom att göra en verifikation där jag bokar bort de ingående örena på konto 2091 mot konto 3740. 

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Lovisa, tanken har slagit mig att flytta bort örena från 2091. Men tidigare fick jag kämpa med en annan bugg där bokföringsvärden inte hämtades korrekt för deklarationen och nu när jag äntligen lyckats trixa mig runt det problemet vågar jag inte låsa upp deklarationen ifall det uppstår igen.

 

Jag antar att Rodrigo har rätt i sin kommentar att Bolagsverket inte kommer bry sig om en krona. Och jag har väl inget val. Men det känns ändå hemsk slarvigt att skicka in ett sådant uppenbart fel.

Ja, om du låst allt så kör på det nu men nästa gång problemet uppstår så kan du bara boka om örena på konto 2091. Om du skickar in ÅR digitalt så kommer programmet säga till vilka öresdiffar som godkänns eller inte. Om du skickar in manuellt så kommer inte Bolagsverket reagera alls på öresdiffen. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100