Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

314159
MEDLEM

Årsredovisning, balansräkning - eEkonomi deklaration/Årsredovisning

Balansräkningens tillgångs- och skuldsida balanserar inte.
Jag får detta felmeddelande när jag gör årsredovisningen för 2018. 2018 är mitt första år för aktiebolaget. Jag gjorde två betalningar i december 2017 som motsvarar differensen mellan tillgångs- och skuldsidan. Kan jag flytta dessa två betalningar från 2017 till 2018 eller finns det något annat sätt att lösa detta på?

Med vänlig hälsning,
Danne

6 SVAR 6

Hej!

Misstänker att du har fel räkenskapsår inställt i bolaget i bokslutsprogrammet? Jätteviktigt att det är rätt datum på årsredovisningen för annars kommer Bolagsverket att returnera årsredovisningen. Väldigt vanligt att man har ett förlängt första år.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för svaret men jag har dubbelkollat att jag har valt rätt år, 2018.
Finns det något val i eEkonomi för ett förlängt räkenskapsår?

Jag testade att skapa ett korrigeringsverifikat för de två poster jag har för 2017 och bytte datum till 2018 men det fungerade inte så jag ändrade tillbaka och nu skiljer det dubbel så mycket mellan summa tillgångar och summa eget kapital och skulder.

Mvh,
Danne

Eftersom 2018 är ditt första räkenskapsår så förstår jag inte varför det finns ett 2017 i Visma? När jag menar att du ska kolla upp räkenskapsåret så menar jag att du ska kolla dina papper som du fått av Bolagsverket vid bildandet. Om det t ex står registrerat datum 2017-12-21 så är det räkenskapsår 171221-181231 som är ditt räkenskapsår och det är det som måste vara inlagt i Visma och det som ska stå i Årsredovisningen. 

Jag vet att det kommer upp varningar i Visma när man lägger upp sitt bolag första gången och det kommer en ruta där det typ står att det är viktigt att lägga upp sitt första år korrekt.

Jag kan tyvärr inte bokslutsdelen så bra i eEkonomi då jag använder Visma Bokslut istället. Om ditt första år lagts upp felaktigt så måste nog Visma hjälpa dig men är osäker på om det går att fixa till på något sätt. 

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Daniel Gustafsson,

I eEkonomi kan du ha antingen förlängt eller förkortat första räkenskapsår och precis som Lovisa - Revidera i Bohuslän AB skriver så ser du i dina papper från Bolagsverket vilket räkenskapsår du valde vid bildandet av företaget. 

Att du istället fått dubbel skillnad mellan summa tillgångar och summa eget kapital och skulder när du försökte korrigera kan vi säkert hjälpa dig med att fixa till. Gör så att du tar kontakt med oss på supporten så hjälper vi dig gärna. Nu i deklarationstider har vi extra öppet i chatten på onsdag mellan 10 och 14. Du hittar chatten längst ner till höger i länken. Välkommen!

/Kristina 

Tack för svar.
Jag chattade med supporten och de skrev att jag måste "Skapa nya verifikationer som vändra om gamla, så att de nollas ut och sen skapa nya korrekta verifikationer".

Kan jag ändra de två verifikat som är bokförda 2017 manuellt och lägga över dem till 2018. De är dragna från mitt bankkonto i januari 2018 men är bokförda 2017?

Mvh,
Danne

Ja, du borde kunna göra så men troligtvis kan du inte få datumen på ditt första år korrekt i programmet. När du gör årsredovisningen så får du printa ut den till word och ändra datumen manuellt isf. 

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100