Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

olo___
MEDLEM

Årsredovisning - not: övriga materialla anläggningstillgångar

Hej!

 

Jag har påbörjat mitt bokslut i eekonomi deklaration/årsredovisning.

Har stött på problem när det gäller noten "övriga materiella anläggningstillgångar".

 

Först och främst, varför plockar inte årsredovisningsprogrammet/noten upp dom bokförda värdena automatiskt? Det känns ju som hela poängen med att betala för tjänsten att om man bokfört löpande rätt så ska det iprincip vara automatiskt rätt?

 

Problemet nu är att jag sålde min ena inventarie och följde då guiden ni har (https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/bookkeeping/se/content/online-help/accounti...). 

 

Dvs en verifikation skapades med:

 

K 1292     50 000

D 1299     38 333

K 3973     29 379

D 3060     41 046

 

När det nu gäller noten i årsredovisningen så är det ju inget av dessa värden som förts in. Utöver försäljningen så har jag två kvarstående inventarier som i år skrivits av med totalt 34 000.  Kollar man på det ackumulerade avskrivningar (förändring för året) så blir det 4 333.  (38 333 från försäljningsverifikationen - 34 000 årets avskrivningar).

 

Blir inte riktigt klok på vilka rader beloppen ska redovisas på i noten. Själva försäljningen ska den stå på "försäljning/utarangeringar" under "förändring av anskaffningsvärde" rubriken?  Testade det och skrev in årets avskrivningar på 34 000. Men då får jag en diff mellan redovisat värde och värdet längst ner kopplat till resultat/balans, den diffen är på 29 379 vilket motsvarar "3973 - Vinst vid avyttring av maskiner och inventarier" från försäljningen som jag visade ovan. Så vart ska det det värdet skrivas in för att få balans i noten?

 

Som sagt. Tycker det är lite provocerande att detta inte görs automatiskt när man följt era guider för den löpande bokföringen. 

 

 

 

 

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna besvara frågan hur du skall fylla i dina noter för avskrivningar och försäljningen av din inventarie behöver jag ha lite mer information av dig. Bästa hade varit om du kunde bifoga ett skärmklipp på hur hela sidan för noten ser ut innan du själv fyllt i något för avskrivningar och för försäljningen. Misstänker att det finns en del "förtryckt" information som ingående anskaffningsvärden mm.

Om du har möjlighet att återkomma med detta så skall jag ta en titt på det och kan då se hur du skall förhålla dig till det som är förtryckt plus det som behöver fyllas i manuellt.

Ha det fint så länge.
Joachim


olo___
MEDLEM

Skärmavbild 2023-05-03 kl. 17.23.57.png

Det är bara ingående anskaffningsvärde och ingående avskrivningar som finns med förtryckt på nya året. Bägge dessa värden stämmer från slutet av tidigare år. Till det kommer då uppgifterna från posten ovan:

 

Skärmavbild 2023-05-03 kl. 19.30.47.png

1) En inventarie med inköpspris 50 000kr (konto 1292) som under åren skrivits av med 38 333kr (konto 1299) såldes för 41 046kr (konto 3060).  Efter avskrivningarna var redovisade värdet 11 667 och därmed blev vinsten vid avyttringen 29 379kr (konto 3973).

Som sagt, följde guiden här i samband med försäljningen, så verifikationen från posten ovan är den som skapades i samband med det och verkar stämma. (https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/bookkeeping/se/content/online-help/accounti...

 

2) Årets avskrivningar för återstående inventarier som ska redovisas är 34 000kr.

Joachim E
MODERATOR

Hej 

Tack för skärmklippet det underlättade mycket. Utifrån den bilden ser jag att du 2021-12-31 hade ett kvarvarande inventarievärde på 121 833 kr. Under 2022 så har du sålt en inventarie som köptes in för 50 000 och skrivit av ytterligare 34 000 på de kvarvarande tillgångarna. 

121 833 - 50 000 - 34 000 = ett kvarvarande inventarievärde på 37 833 kr.

Du fyller i noten för detta på följande sätt för att få det korrekt. (Bortse från räkenskapsåren från mitt system de överensstämmer inte med dina faktiska men beloppen är korrekta)
1.png



Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej

Självklart är det så. 

Den summan på 38 333 kr skall in i fältet "återförda avskrivningar vid försäljningar resp utrangeringar. 

1.png

 

Ber om ursäkt för att jag missade det borde tänkt på det redan i första svaret.

Ha det fint
Joachim

 

Ingen fara, jag är bara supertacksam för att få hjälp 🙂

 

Din not ser lite annorlunda ut än min. Du skrev in det på "återförda avskrivningar vid försäljning och utrangeringar". Om du kollar min första bild så har jag inget där det står återförda avskrivningar... däremot finns det en punkt som bara heter "försäljningar och utrangeringar". Misstänker att det ska vara samma? 

 

Eller har jag en "gammal" variant på noten, borde jag radera den och lägga till den igen?

 

Sen, hur kommer det sig att inte noten plockar upp dessa värden automatiskt när den löpande bokföringen och avskrivningarna är gjorda rätt i programmet? 

olo___
MEDLEM

Hej Joachim!

 

Tack för hjälpen. Men din föreslagna lösning blir tyvärr inte rätt. Dom två kvarvarande inventarierna har ett kvarstående redovisat värde på 76 166kr.

Med ditt förslag så skulle det istället landa på 37 833kr.   Det vill säga en diff på 38 333 kr, vilket motsvarar dom totala avskrivningar som gjorts under tidigare år för den inventarien som såldes.    Den förtryckta summan för ingående avskrivningar (98 167kr) inkluderar ju tidigare avskrivningar på den sålda inventarien med. Så med din lösning drar man dels av den ursprungliga köpsumman + alla avskrivningar (inkl avskrivningar för inventarien som numera är såld), så det blir "dubbelt upp". 

 

Översta delen borde rimligen stämma. Nu är "utgående anskaffningsvärde" 170 000 kr vilket stämmer för dom två återstående inventarierna.

Och om jag bara räknar ihop avskrivningarna totalt för dom två som finns kvar så borde "utgående avskrivningar" bli 93 834 kr.

Så det är någonstans här jag misstänker att 38 333 kr ska läggas in.

 

För ingående avskrivningar stämmer ju med 98 167 kr från året innan... där till har ytterligare 34 000kr skrivits av i år = 132 167kr.  För att komma ner till det rätta slutvärdet så måste 38 333 ( = 132 167 kr - 93 834 kr) läggas till något av fälten?

Hej

Skulle behöva se ett nytt skärmklipp för hur det ser ut efter att du har fyllt i alla siffror i ditt system. Får inte helt ihop hur det kan bli 37 833 hos dig när jag fått det till 76 166. Skillnaden är de återförda avskrivningarna på 38 333 kr är dessa inlagda i fältet för Återförda avskrivningar vid försäljning resp utrangeringar?

Dina avkskrivningar blir för 2022 är 34 000 samtidigt så är det återfört 38 333 kr för den sålda inventarien.  -34 000 + 38 333 = En positiv avskrivnngssumma på 4 333 kr. 

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Hej igen!

 

Tror du missförstod det sista. Allt kommer stämma när jag lägger in dom återförda avskrivningarna på 38 333kr.

Min fråga är vart jag ska sätta dom för min not ser inte ut som din rent format/rubrik-mässigt. 

 

Om du kollar min första screenshot så har jag ingen "återförda avskrivningar vid försäljningar resp utrangeringar".

Jag har en som bara står försäljningar resp utrangeringar som ligger under "förändringar av avskrivningar" men det står inget om återförda, ska det vara samma?

Hej igen

Aha Då förstår jag problemet. Du lägger in de återförda avskrivningarna på 38 333 kr i fältet försäljningar/Utrangeringar under förändring av avskrivningar. 

 

IMG_4872.PNG

 

Mvh
Joachim

Tack snälla! Misstänkte att det var där men ville få det bekräftat 🙂 

Det var ju betydligt tydligare formulerat i din not av någon anledning. 

 

Än en gång tack för hjälpen! Tycker fortsatt  programmet borde kunna lösa det automatiskt givet att det löpande är rätt 🙂