Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

larsa8
MEDLEM

Årsredovisning - varning för balanserat resultat

Hej,

Gör årsredovisning mha modulen 'Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning. Inför signering får jag en varning, "Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (xxx) stämmer inte med raden i balansräkningen (yyy)."

Xxx är föregående års resultat (från början på konto 2099) som under året bokats vidare dels till utdelning och resterande till Blanserat resultat. Det senare är beloppet yyy. 2099 är 0 vid årets utgång. Fritt eget kapital i balansräkningen  listas som  Balanserat resultat yyy + en rad för  detta års resultat zzz.  Tidigare i årsredovisningen listas förändringar i eget kapital där raden 'Balanseras i ny räkning'  har xxx i kolumn 'Balanserat resultat' och -xxx i kolumnen 'Årets resultat'.

Jag tycker allt ser OK ut men får alltså varningen ovan.  Vad är fel?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

2099 ska inte vara noll vid årets slut utan där ska det aktuella årets resultat stå kvar - det förs om först in på det nya året. 2091 ska bara innehålla föregående års balanserade resultat + förra årets vinst - lämnad utdelning. 

larsa8
MEDLEM

Tack. Jag förstår att 2099 ska ha det aktuella årets resultat. Orsaken till att det står 0 nu är att jag inte genererat Årsverifikationen ännu. Det steget görs ju sist i Årsredovisningsmodulen (under 'Gör färdigt och lås).  2091 har nu beloppet yyy och är just det som du skriver ovan. Jag tycker fortfarande att alla uppgifter i årsredovisningen stämmer.

Hej @larsa8!

 

Jag har kikat på detta och även bollat med mina kollegor, och i den här situationen så tror jag att det är bäst att du tar kontakt med vår duktiga support. De har möjlighet att titta på detta direkt i din miljö och förhoppningsvis reda ut varför det uppstår.

 

Önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!

/Tinne