- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Återbet. av en lev.faktura i en annan momsperiod - eEkonomi
Hej i januari bokförde o betalade jag en faktura i förskott. Fick inga varor så leverantören har betalat tillbaka allt i juni månad. Hur ska jag bokföra återbetalningen så att det inte blir fel på momsredovisningen som jag nu ska göra för april-juni? Det är en utlandsleverantör så betalat Vid reg av fakturan så var konteringen i SEK:
2440 K 2504,38
2624 K 624,10
2645 D 624,10
4057 D 2504,30
När faktura betalades så konterades detta så här:
2440 D 2504,38
1930 K 2520,20
7960 D 15,82
beloppet som nu betalats tillbaka skiljer sig pga valutadiff o är 2558,81SEK men i euro är det samma belopp
Vänligen chantal
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Fick du en kreditfaktura på ditt återköp? Isåfall är det enklast att lägga upp den under Inköp - Leverantörer och använda samma konton som du använde vid inköpet.
Därefter registrerar du att du fick in pengarna genom att matcha inbetalningen mot kreditfakturan.
/Anna
~Content producer, Spiris lönefamilj~

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Vänligen Chantal
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
jag brukar ibland använda kopia på "original"-fakturan men ange ett K eller C före numret och registrerar den som kreditfaktura, men innan jag registrerar fakturan så ändrar jag på leverantören till Autogiro (glöm inte att ändra tillbaka autogiro efteråt)
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Sen matchar du det mot en Övrig insättning och utgår från de konton som du bokfört mot innan.
Alltså
2624 D 624,10
2645 K 624,10
4057 K 2504,30
1930 D beloppet du fick
+ eventuell valutaändring.
~Content producer, Spiris lönefamilj~