Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus12
MEDLEM

Återbetalning av delar av faktura. Hur bokförs momsen? - eEkonomi

Hej, jag har fått en del av en faktura återbetald (p g a felaktigt pris). Har läst lite olika trådar om hur detta hanteras i eEkonomi och har förstått det som att delsumman bokförs som "Övrig insättning" och att det blir debet på företagskontot (1930) och kredit på (i detta fall) förbrukningsinventarier (5410).
Men hur bokförs momsen? En del utav momsen är ju s a s återbetald också? Sköter programmet detta automatiskt?

/Magnus
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Programmet borde sköta det på samma sätt som det hick till när du bokförde betalningen, fördelade du då manuellt eller programmet med automatik så borde det gå till på samma sätt nu när konteringen bara är omvänd
Mikael Pettersson
Pacsac
CHAMPION

Momsen blir ju konto 2641 kredit (20% av bruttobeloppet)

om du bokför genom egen insättning, för jag antar att du inte fick en kreditfaktura?

Magnus12
MEDLEM

Vid betalningen så bokförs ju den ingående momsen på konto 2641. Ngn justering i momsposten har jag inte gjort (den ingående momsen är ju nu lägre), räknas detta alltså av automatiskt?
Magnus12
MEDLEM

Pacsac, nej, jag fick bara ett återbetalt belopp in på kontot. Det rörde sig om litteratur så då är det väl ett annat momsbelopp?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hade gjort följande .... 

1930 D 
2641 K
5410 K

Hade alltså räknat hur mkt moms det blir på beloppet du fick tillbaka. Då blir momsen rätt på inbetalningen från dig och det du fick tillbaka. 
Magnus12
MEDLEM

Tack, då korrigerar jag posten med momsen också. Tack för hjälpen alla!