Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Återbetalning av en del av en leverantörsfaktura i eEkonomi

Jag har bokfört inköp av inventarier som inköp mot kvitto.

Strax efter fick jag en återbetalningen av en del av den totala summan, då dom inte kunde leverera alla artiklar jag beställt och betalat för redan. Ska tillägga att jag troligen inte kommer beställa av dom igen så något slags tillgodo är inte aktuellt.

Hur bokför jag lättast återbetalningen nu?

Jag antar att jag kan göra en kreditfaktura men finns det något annat sätt? Jag har ju inte gjort en lev. faktura på köpet utan genom egen kontering - inköp mot kvitto.

MVH Kalle

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240212

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Då skulle du kunna bokföra det som en övrig insättning, eftersom du fått pengar insatta på ditt konto igen. Skapa en ny bankhändelse i programmet, välj rätt datum och fyll i beloppet du fått tillbaka. Matcha sedan mot bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttypen Egen kontering. Fyll i en beskrivning och plocka upp samma konton som du använde när du bokförde inköpet fast i motsatt kolumn, alltså kredit. På så vis tar de ut varandra i bokföringen sedan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket.

Alltid topkvalitet på servicen hos er på visma!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Jag har fått tillbaka pengar från en leverantör 700 EUR.
Pengarna har gått in på mitt EUR konto.
När jag skall göra som du nämner ovan Joakim så kan jag inte det eftersom jag har bankkoppling på mitt SEK konto och kan inte bokföra några transaktioner efter ett visst datum.
Hur gör jag då,

Vh
Björn Weberg 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Björn!
Jag tänker då att du under Kassa- och bankhändelser borde ha ett konto för EUR. Välj det kontot först och tryck sedan på knappen Ny bankhändelse. Fyll i datum och beloppet 700. Klicka på Lägg till följt av Matcha.

Om du har fått en krediterad leverantörsfaktura som du ska registrera en betalning på väljer du Betalning av krediterad leverantörsfaktura som bokföringshändelse och sedan vilken leverantörsfaktura det gäller. Har du inte fått det väljer du Övrig insättning som bokföringshändelse istället och Egen kontering som inkomsttyp. Plocka upp motkontona du vill använda för insättningen, fyll i beskrivning och belopp och avsluta med att klicka på Bokför så är du klar sedan. Handlar det om en kreditering är det lämpligt att använda samma konton som du använde vid inköpet, för att på så sätt vända konteringen.