Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Simon_13
MEDLEM

Återbetalning av långfristigt lån från närstående personer

Hej,
Jag lånade privat ut drygt 1 miljon kr till mitt företag 2014. Jag har aldrig tagit ut några av dessa pengar men tänkte göra det nu. Säg att jag vill ta ut 100', hur gör jag med ränta osv? Pengarna ligger på konto 2393.
Tacksam för svar!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om man skall ta ut ränta på lån till sitt aktiebolag så behöver man ett avtal mellan sig själv och aktiebolaget. Jag skulle tro att man inte får lov att upprätta något sådant avtal i efterhand utan att det måste i sådana fall skrivas när man väl tagit ut lånet. Räntan måste vara marknadsmässig, i annat fall så blir man förmånsbeskattad för den del som överstiger den marknadsmässiga räntan. Du kan läsa om att ta ur räntor på lån till AB här

 

Jag rekommenderar dig dock att kontakta Skatteverket alternativt en konsult om man kan ta ut ränta i efterhand trots inget avtal om det. För vad jag förstår från din fråga så verkar du inte ha gjort detta. 

 

Om man väljer att inte ta ut ränta så är det bara att betala tillbaka i den takt som funkar för företaget och bokföra det mot 2393 i debet för att minska den skuld som finns där. I denna tråden så finns det lite information om hur man hanterar ränta och amortering när det gäller lån från aktieägare. Det man får tänka på när det gäller att ta ut ränta på detta är att det skall redovisas i vissa blanketter och också dras en skatt vanligtvis. Det finns lite information kring det i den tråden ovan, i annat fall så kan du säkert få mer information kring det från Skatteverket. 

 

Ha det fint!

/ Josefine