Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Återbetalning av moms för år 2015 från skv - eEkonomi

Hej jag fick 9145 kronor återbetalt i februari 2016 från skatteverket. Hur bokför jag detta för att bli rätt med årsbokslut och vilka konton ska jag använda? Jag har årsvis momsredovisning och kör med kontantmetoden
Pengarna har utbetalats till mitt privatkonto och jag har i min tur överfört dessa till företagskontot samma dag. 
Hur gör jag så att det blir rätt, pengarna tillhör år 2015 års resultat men kom nu i februari 2016. Hur bokför jag detta för att bli rätt? vilka datum ska jag använda, då jag fick pengarna eller den 31/12-2015?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Inbetalningen bokför du på det transaktionsdatumet själva händelsen inträffade på. 

Jag förutsätter att återbetalningen från Skatteverket är en momsåterbetalning?

När inbetalningen ska matchas kan du välja - Övrig insättning - Egen kontering eller Återbetalning från SKV till skattekontot. Egen kontering väljer du om du endast bokför direkt mot momskontot 2650. Återbetalning från SKV till skattekontot använder du om du redovisat momsen på ett skattekonto, exempelvis 1630 om du har ett Aktiebolag eller möjligtvis 2012 om du har en Enskild Firma. 

Hoppas att detta besvarade din fråga!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har redovisat min moms till SKV på papper sedan jag startade mitt AB detta året och har därför inte skapat några momsrapporter i Visma E-ekonomi. Nu har jag fått en momsåterbetalning från inköp som täcker in förra momsperioden, men även lite från perioden innan som låg kvar hos SKV. I och med att perioderna detta gäller är låsta så kan jag inte gå tillbaka och skapa några momsrapporter så att programmet automatiskt vet vad det ska göra med betalningen som kom, så min fråga blir:

Hur bokför jag återbetalningen så att det blir rätt i systemet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Dina momsrapporter ska bokföras, oavsett om ni använder momsredovisningsmodulen eller om ni bokför det manuellt. 

Momsuppbokningen hanteras enligt nedan när man har ett Aktiebolag:

Vid skapandet av en momsrapport, bokas alla saldon bort från momskontona och samlas på 2650

Beroende på om du ska få pengar tillbaka från Skatteverket eller om du ska betala, hanteras det olika med debet och kredit. Om du har en momsskuld att betala, ska detta bokföras upp med ett saldo i kredit på kontot 2650. Hade det handlat om en momsfordran ska det istället bokas upp mot debet.

Själva bokföringen till skattekontot (vid en momsskuld), så tar du därefter 2650 i debet och 1630 - Skattekonto i kredit. Får du en momsfordran återbetald använder du samma konton fast med omvända tecken.

Och slutligen, när pengarna dras från företagskontot.
1630 Debet
1930 Kredit

Vill du se mer om hur det fungerar i programmet finns en supportfilm: Redovisa och bokföra moms i Visma eEkonomi. OBS! Filmen bokför enligt Enskild firma, byt därmed ut konto 2012 mot 1630 vid den manuella verifikationen (Skattedeklaration). 

Hoppas din fråga besvarades.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna