Hej!
Jag betalade en dator som jag köpte från Schweiz över nätet med kort. Jag har en bankkoppling till Visma så köpet har dykt upp under kassa- och bankhändelser. I och med att jag lämnade tillbaka datorn väntade jag med att bokföra köpet eftersom jag ville se att pengarna kom in på mitt konto igen innan jag började bokföra händelserna. Nu har pengarna kommit in på mitt konto och jag undrar över vad som är det lättaste sättet att bokföra det.
Först försökte jag lägga upp det som en leverantörsfaktura och tänkte att jag sedan skulle kunna lägga upp en kreditfaktura. Det blev svårt i och med att jag både har momsfri verksamhet och att företaget jag köpte datorn från inte hade som ett alternativ att beställa till företaget utan bara till mig som privatperson. Men jag hittade inget bra sätt att lägga upp leverantörsfakturan från utlandet utan moms. Jag försökte använda mig av momskod 42 - Övrig momsfri försäljning mm men det verkar inte som att jag kommer runt det för då byter den raden namn till Leverantörsskulder skapas det en ny rad med 4056 - Inköp varor 25% EG. Kan tilläggas också att jag använder mig av kontantmetoden.
Nu undrar jag om jag ska gå via kassa- och bankhändelser och skapa verifikationer istället. Men hur gör jag i så fall? Och finns det något annat, bättre sätt att göra? Tacksam för hjälp med detta. Jag har försökt kolla på Vismas filmer om kreditfakturor, men jag har svårt att veta hur jag ska använda informationen under de här omständigheterna.
Vänliga hälsningar från Therese
Löst! Gå till lösning.
Hej @1Therese1!
Enklaste sättet är att gå via Kassa- och bankhändelser och matcha bankhändelsen och väljer Inköp mot kvitto sedan Egen kontering för att matcha köpet. Och för att matcha återbetalningen kan välja du Övrig insättning och därefter Egen kontering.
Hör av dig om du har några frågor eller funderingar så hjälper vi dig!
// Anton
Toppen, tack så mycket för hjälpen, det löste problemet. 🙂
Hälsningar Therese
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.