Jag har enskild firma och har en del undanlagt i periodiseringsfonder.
Jag kommer nu att använda en del av dessa pengar under året vid inköp av olika större poster i firman som är avdragsgilla. Så jag flyttar in motsvarande summor på mitt företagskontot.
Men i den löpande resultat sammanställningen så finns inte dessa summor med så resultatet visar fel.
Hur gör jag i bokföringen för att plocka in dessa summor det totala resultatet?
mvh
Mattias
Löst! Gå till lösning.
I en enskild firma bokföra inga periodiseringsfonder, de är dina "privata" avsättningar. Om du sätter in pengar bokför du det som egen insättning.
Tack. Va bra då vet jag.
/ Mattias
( Ursäkta sent svar )
Va bra.
Kommer det då att synas på årets resultat. Så att det fungerar som en "intäckt" som kommit it så att jag inte behöver göra fixa mer för att det ska hamna rätt?
/ Mattias
Nej, en egen insättning är ingen intäkt, bara en ökning av eget kapital. Och periodiseringsfonder innehåller inga pengar, det är en skattekredit .
Hur kan jag då bokföra så att denna insättning kommer med i årets resultat?
Eller det kanske man inte ska göra utan den justeras när man plocka in pengarna vid deklarationen?
Det går inte att få in dessa "pengar" i årets resultat. De belopp du har avsatt till periodiseringsfond i dina privata deklarationer är ju del av tidigare års vinster. Om du nu belastar årets resultat med investeringar/kostnader kommer 2020 års resultat att bli lägre. Om det till och med blir förlust löser du i nästa deklaration upp periodiseringsfonderna och då kommer det att bli så att det inte blir någon skatt på de tidigare årens vinster (eller i alla fall det som kunnat sättas av till p-fond).
Det finns ingen väg runt det.
Tack, då förstår jag hur det fungerar.
/ Mattias
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.