Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Khedron Wilk
CHAMPION

Att lämna feedback och förslag innifrån appen - fungerar dåligt?

Jag går ut hårt. 🙂 Det här med att man skall lämna feedback och utvecklingsförslag via webappen upplever jag som en dålig lösning i nuvarande utformning.

 

För det första så känns det för mig som hela det formuläret är skrivet av en marknadsavdelning, inte för att för att men verkligen vill få in förbättringsförslag.

 

"Vad anser du är viktigast att förbättra.." - redan där har man skurit bort mycket återkoppling. Skall jag utgå från mig själv så finns det säkert många saker som kan göras bättre i eEkonomi men det är knappast var och en det viktigaste.

 

"Hur troligt är det att du skulle rekommendera...." - jag trodde jag höll på med att lämna förbättringsförslag och nu är jag helt plötsligt inkastad i en slags mini-marknadsundersökning? Eller viktas mitt svar här in i mitt svar ovan?

 

Går bara att lämna textsvar - inte möjligt att skicka med bilder (?).

Ibland är det mycket lättare att beskriva med stöd av bilder man ritat i. Som det är nu blir det eventuellt svårare för användaren OCH för utvecklarna med.

 

Google-formulär - alla kanske inte vill ha sina personuppgifter hos Google och då är man helt plötsligt avskuren från att bli kontaktad? Det här är ett generellt problem hos Visma Spcs att man använder Google för både det ena och det andra. Men det är, återigen, min högst eprsonliga åsikt. 🙂

 

Användare kan inte dra nytta av varandras idéer.

Tidigare när idéer var forumbaserade så fanns det åtminstone en teoretisk möjlighet för användare att "haka" på varandras idéer. Jag kan tänka mig att det fanns nackdelar med forum-varianten (som tex att forumanvändare kan få ett falskt intryck att en specifik idé verkligen är populär när den bara är de hos de som använder forumet och vi kanske är i minoritet?). Men nu är det svart hål.

 

 

Mitt intryck är att man valt enklaste möjligaste lösning för sig själv på bekostnad av användarnas upplevelse.

Både det gamla och det nya forumet har API:er. Borde gå utmärkt att bygga något som kopplar ihop forum + feedbackförslag i app + internt ärendehantering.

 

 

Jag är nyfiken på om Visma Spcs upplever att man får fler eller färre förslag sedan efter bytet till feedback-i-appen. (Kan ju vara jag som är helt fel...)

 

 

PS. Och det här är inte viktigaste för att förbättra eEkonomi så det är inget att lämna via appen.... 🙂  DS.

4 SVAR 4
Khedron Wilk
CHAMPION

Såg nu i efterhand att flera andra är inne på samma spår och hunnit skriva sina inlägg medan jag skrev detta. Ibland är man tvåa på bollen...

AnnicaL
CHAMPION

Kan bara hålla med dig och andra som skrivit i samma ärende - det var klart mycket mer intressant tidigare när man fick läsa andras förbättringsförslag och veta vad som rör sig i huvudet på andra användare - vi har alla olika krav på ekonomisystemen men många önskemål och krav är desamma oavsett erfarenhet. Jag hoppas att våra reaktioner leder till en återgång till det tidigare systemet för feedback! 

Khedron Wilk
CHAMPION

I den bästa av världar skulle man, när man ger ett feedback förslag inne i programmet, kunna kryssa för att förslaget automatiskt skall in i forumet med. Och att utvecklarna har ett system som automatiskt fångar upp förbättringsförslag från forumet, så behöver de inte surfa där om de inte vill. (Ännu "coolare": tänk om status för sådana ärenden dessutom automatiskt kommunicerade tillbaka till forumet - vips så slipper Vismas forum-admins vara ett mellansteg...)

 

Jag tror också att en del av problematiken är att det finns ingen synlig "roadmap" för oss användare. Så vi vet inte alls vad som kommer komma vare sig närmaste tiden eller åren.

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Khedron och Annica,

 

Tack för att ni skriver in och för att jag fick höra mer om era tankar kring hanteringen. 

 

Vi tar självklart med oss den feedback vi får från er för att se om det är något vi kan skruva på och ändra för att utveckla hanteringen i produkterna. Här vill jag vara tydlig och säga att det i dagsläget inte innebär att vi kommer att återgå till hanteringen i forumet, men vi värderar den feedback och önskemål vi får från er, våra kunder, högt och vill självklart titta på om och hur vi kan förbättra hanteringen. Jag kan inte lova något här, men vi kommer diskutera detta vidare. 

 

För att ge er lite bakgrund gjorde vi den här förändringen för att förtydliga och förenkla idéhanteringen. Forumet var inte den enda kanalen där vi fick in önskemål och i och med den nya hanteringen har vi kunnat samla alla önskemål på ett och samma ställe och även se till så att de når våra produktägare direkt, vilka arbetar med att utvärdera och förverkliga idéer som kommer in. Önskemålen behöver numera inte gå via vår supportavdelning och forumet innan de når vår utvecklingsavdelning, vilket har förkortat processen. För att lämna ett önskemål behöver ni inte längre lämna produkten, vilket också är en bidragande faktor. Även där såg vi att vi kunde förenkla och förtydliga processen. 

 

Själva utvärderingen av alla idéer är densamma som tidigare. Vi ser alla idéer som kommer in och utvärderar baserat på ett antal olika parametrar. Några viktiga saker vi har i åtanke i utvärderingen är om det kommer att hjälpa majoriteten av våra kunder, samt om det går i linje med vår plan eller roadmap för produkten framåt. Detta då vi behöver arbeta efter en viss standard i våra produkter. 

 

Något vi inte ändrat är nyhetsuppdateringarna. Vid varje uppdatering/ny release hittar ni merparten av dessa i ett antal olika kanaler. Förverkligas ett önskemål kan ni hitta den informationen via nyhetsfliken i forumet och även via frågetecknet direkt i produkten. Via frågetecknet i produkten har vi även möjlighet att tagga upp nyheter/funktionalitet som faktiskt är kundönskemål - en väldigt härlig funktion tycker jag personligen! 

 

Jag önskar er en fin torsdag 🙂

 

/Agnes

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂