Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Autogirobetalning - eEkonomi

Jag har autogirobetalning på en försäkring som jag har inom företaget. Hur bokför jag denna? Lägger jag in den som en leverantörsfaktura innan. Ge mig alla instruktioner jag behöver från första steget till sista steget. Vilka konton ska jag använda mig av, osv?
Tacksam för svar!

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240212

6 SVAR 6
Pacsac
CHAMPION

Får du en avi (faktura) på varje betalning är det bara att registrera den som leverantörsfaktura med leverantören "kryssad" som autogiro.

Har du vanliga fakturor från samme leverantör får du lägga upp den som ny varav en med autogiro, så har jag fått gjort med bl.a. Transportstyrelsen. (autogiro på trängselskatt)


Kent__6
MEDLEM

Jag har samma fråga. Trygg Hansa har skickat en avi i december 2016 (numera en låst period så det datumet kan jag inte ange som fakturadatum för nya betalningar). Den avser månadsvisa betalningar via autogiro. Man säger där att en ny avi endast skickas ut när summan att betala har ändrats.

Så här långt har jag fejkat nya fakturor och fakturadatum men använt kopior av samma avi som verifikat. Det känns inte helt rätt..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du gör på samma sätt som Pacsac nämner ovan, där avin utgör underlaget. Fakturadatumen kan anges enligt det som står på avin, medan betalningen sedan registreras på samma datum som pengarna dras. Är perioden avseende avi-datumet låst får fakturan bokföras på närmast upplåsta datum, med hänvisning till att det faktiska datumet som är låst.

/Karl
Kent__6
MEDLEM

Trygg Hansa skickar en avi. Därefter dras beloppet månadsvis under ca. ett år.

Säg att jag tecknat försäkringen i maj 2016 och då får jag en avi. Ska jag då använda maj 2016 som fakturadtum även för betalningen som görs i februari 2017 (jag har inte fått några fler avier sedan maj 2016)?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag undrar samma sak
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det stämmer. Skulle det röra sig om ett högre belopp så brukar man vilja periodisera den delen av beloppet som avser 2017 över årsskiftet, så kostnaden tas upp på rätt år. Det brukar vara aktuellt om det handlar om belopp över 5 000 kr, som kommer på fel år.

/Karl